‘Zwarte diamant’ Gustaaf Sorel in het stadsmuseum Oostende

De bezielers van de Soreltentoonstelling: v.l.n.r. Adriën en Steve Barbé, Johan Van Roose, Nadia Stubbe en Georges Van Duyvenboden. (Foto ML)
Redactie KW

‘Gustaaf Sorel is de zwarte diamant van de hedendaagse kunst’, zo omschreef Ensor de Oostendse kunstschilder. Die krijgt nu een door Heemkring De Plate samengestelde retrospectieve in het stadsmuseum.

Na Emile Bulcke vorig jaar krijgt stadsgenoot Gustaaf Sorel (1905-1981) de ruimte en aandacht van de Oostendse heemkring. “Zowat drie vierden van de ongeveer 50 tentoongestelde werken komen uit privécollecties. Een vierde uit Mu. Zee, collectie Oostende”, zegt curator Steve Barbé. “Sorel heeft erg veel werken gemaakt. Daarnaast zijn er ook foto’s, affiches, uitnodigingskaartjes, gastenboeken…”

De stad

“We zouden er een volledig museum mee kunnen vullen”, weet Johan Van Roose te vertellen. De motieven voor zijn werken zocht Sorel in zijn onmiddellijke omgeving: de zeedijk, de visserskaai, het visserskwartier, figuren en kennissen… Daarbij inspireerde hij zich stilistisch op de kunst van de in Oostende geboren Joris Minne en Frans Masereel, afkomstig uit Blankenberge.

Sorels media waren overwegend olieverf, gouache en de gewassen inkttekening. Het thema de stad en haar inwoners beheerst zijn oeuvre alsmaar meer. Balancerend op de grens van het figuratieve en abstracte neigt zijn werk afwisselend naar het expressionisme, kubisme en constructivisme. Naamloze, grauwe gevels en donkere straten roepen de vervreemding van de grootstad op. Dit in contrast met de hier en daar verlichte ramen die met hun warmte en huiselijkheid de straten leegzogen.

Gustaaf Sorel was medestichter, leraar en later directeur aan de kunstacademie, lid van de Oostendse Kunstkring waar zich later ook de jonge generatie met onder andere Hubert Minnebo, André Sorel en Etienne Elias bij aansloten. Na WO II telde de Academie onder haar lesgevers onder meer cineast Raoul Servais.

Gustaaf Sorel stelde in Oostende tentoon in Galerie Studio, La Chèvre Folle, maar ook in Valencia, Bordeaux, New York, Philadelphia… In 1954 deed hij mee aan het ‘Salon de l’art libre’ in Parijs. Retrospectieves kreeg hij in eigen stad onder andere in het Museum voor Schone Kunsten, in de Kursaal en in het Feest- en Kultuurpaleis.

Illustraties

Sorel maakte in 1976 de illustraties bij de verhalenbundel ‘Als d’oude Peperbus vertelt…’ van de auteur John Gheeraert. Zijn laatste tentoonstelling was in 1981, in de toen nog jonge Galerij Peperbusse. Sorel overleed na een lang ziekteproces in 1981. Hij was toen 76 jaar oud. Postuum volgende nog een paar hommagetentoonstellingen in onder andere het Stedelijk Museum voor Schone Kunsten. (ML)

De expo Gustaaf Sorel loopt tot 15 oktober. Dinsdag is het museum gesloten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier