Wat als… planten voedsel én textiel produceren?

De nu nog imaginaire zwarte aardbei produceert in de toekomst misschien ook wel kant. © Carole Collet
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Op 13 juli opent in Museum Texture de tentoonstelling ‘Biolace’, een eigenzinnige kanttentoonstelling. Voedsel en textiel lijken op het eerste zicht niets met elkaar te maken hebben, toch brengt professor Carole Collet beiden samen. De combinatie zou wel eens een blik op een duurzame toekomst kunnen werpen.

Texture, museum over Leie en vlas, pakt van 14 juli tot en met 11 november uit met een erg speciale tentoonstelling over kant en biologie. De centrale figuur is Carole Collet, professor in design voor een duurzame toekomst. Ze wijdt haar carrière aan de ontwikkeling van een nieuwe visie op design en ontwerpen en vervult daarbij een pioniersrol.

In 2000 startte ze aan het gerenommeerde Central Saint Martins School of Arts Londen de nieuwe studierichting ‘Textile Futures’ op, wat zoveel wil zeggen als ‘toekomstig textiel’. Ze is daar voltijds hoogleraar en onderzoeker en directeur van het Design & Living Systems Lab. Carole Collet werkt sinds enkele jaren aan Biolace, een onderzoeksproject waar voedselproductie, textiel en duurzaamheid een gemeenschappelijke link krijgen en zo verbonden worden.

Hybride plant

“Biolace daagt ontwerpers en onderzoekers uit om mee een duurzame toekomst vorm te geven. Tegen 2050 zullen de natuurlijke hulpbronnen op onze planeet schaars zijn en staat de teller van de wereldbevolking op 9 miljard mensen”, zegt professor Carole Collet.

Biolace is een realisatie van de scenografen AnnaMariaCornelia De Gersem en Iwert Bernakiewicz in samenwerking met conservator Sylvie De Coster. Zij kunnen rekenen op de medewerking van het hele museumteam en de talrijke vrijwilligers.
Biolace is een realisatie van de scenografen AnnaMariaCornelia De Gersem en Iwert Bernakiewicz in samenwerking met conservator Sylvie De Coster. Zij kunnen rekenen op de medewerking van het hele museumteam en de talrijke vrijwilligers.© WO

Ze onderzoekt vanuit het Design and Living Systems Lab nieuwe mogelijkheden die de overgang naar ‘One Planet Living’ (we hebben maar één planeet dus moeten we er zuinig op zijn, red.) zouden kunnen vergemakkelijken. “Carole werkt met biomimicry of de wetenschap waarbij de beste ideeën uit de biologie en de natuur geïmiteerd worden om menselijke toepassingen uit te vinden of te verbeteren. Die wetenschap brengt ze samen met design, textiel en levende technologie.

Ze ontwerpt, kopieert, vlecht en weeft. Met spelden en prikken komt ze als vanzelf uit bij kantmotieven. Kant die groeit uit de wortels van vier – nu nog – imaginaire planten: Basilicum n°5, Spinach Nano Gold, Factor 60 Tomato en Strawberry Noir. Hun DNA is zo geprogrammeerd dat een nieuwe plant ontstaat die enerzijds voedsel en anderzijds textiel produceert. In dit geval een soort kant”, duiden cocurators en scenografen AnnaMariaCornelia De Gersem en Iwert Bernakiewicz. Zij realiseerden deze unieke tentoonstelling in samenwerking met conservator Sylvie De Coster, het volledige museumteam en talrijke vrijwilligers.

Unieke kantwerkstukken

“Je kan kant en voedsel samenbrengen of naast elkaar leggen, elk heeft zijn eigen verhaal. Door het te koppelen krijg je een soort Chantillykant bij de vier planten. Aan die vier plantenthema’s koppelt Texture unieke kantwerkstukken uit de museumcollectie”, aldus AnnaMariaCornelia. Zo krijg je een nooit eerder tentoongestelde bruidssluier uit de jaren twintig te zien. Maar ook een met de hand geborduurd 15de-eeuws damesmutsje en sexy kanten ondergoed uit de 19de eeuw.

Veerle Louage en Mieke Debaene van het Kortrijkse Kantatelier.
Veerle Louage en Mieke Debaene van het Kortrijkse Kantatelier.© GF

Veerle Louage en Mieke Debaene, twee dames van het Kortrijkse kantatelier, inspireerden zich daarop voor hun hedendaagse eigen creaties. “Verleden en heden verweven in een leidraad voor de toekomst: dat is wat de tentoonstelling inhoudt. En waar de productie van kant lang een zaak was van kantwerksters in opdracht van kanthandelaars, groeit textiel tegen 2050 dankzij de samenwerking tussen designer en bioloog misschien wel aan een plant”, aldus nog conservator Sylvie De Coster.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier