Vleugje Parijs in Roeselare tijdens Paris MontARTre

Willy Wostyn en Lucrèce Surmont, twee leden van de werkgroep Paris-Montmartre en zelf ook kunstenaars pur sang. (Foto SB) © (Foto SB)
Peter Soete

In het weekend van 1 en 2 september wordt het Roeselaarse stadscentrum opnieuw een klein beetje Parijs. Voor de 25ste keer al vindt het kunstevent Paris-MontmARTre plaats en 60 kunstenaars tekenen present.

De bedenker van Paris-MontmARTre en organisator van het eerste uur, Willy Wostyn, is na 25 jaar nog steeds de drijvende kracht achter het kunstevenement. Samen met Lucrèce Surmont, eveneens kunstenaar en ook al sinds jaar en dag lid van de werkgroep, overlopen we eens hoe alles begon.

“Als tiener ben ik niet naar de academie geweest alhoewel ik toch veel tekende en met kleur en design bezig was. Ik wilde dan ook al graag van het middelbaar naar Sint-Lucas in Gent maar ik moest van mijn ouders eerst mijn college in Waregem uitdoen. En daarna heb ik drie jaar binnenhuisarchitectuur gestudeerd in Gent.”

“Maar dan was ik al gestart als kunstschilder. Wist je dat ik als student trouwens al tentoonstellingen in Sint-Lucas en een expositie in de kantoren van de toenmalige V. A. N. heb gedaan?”

“Het is veel gezelliger om op één plaats te exposeren”

“Bij mij kwam alles in een stroomversnelling terecht toen ik, als lid van Jong KAV, twee opleidingen aquarel volgde van zes lessen. De opleidingen koken en bakken, die ik ook allemaal met veel plezier heb gevolgd, moesten plaats maken voor meer ‘culturele’ opleidingen en dat sprak me eveneens aan.”

“Ik heb dan zes jaar een verdere aquarelopleiding gevolgd om uiteindelijk in de academie van Izegem een schilder- en tekenopleiding te volgen, ook van zes jaar. Daarna heb ik aan zijdeschilderen gedaan om uiteindelijk naar textielkunst en textielobjecten te evolueren.”

Kunst in de etalage

“Ik heb Lucrèce voor het eerst ontmoet toen ze als kunstenaar deel uitmaakte van één van de eerste Paris-MontmARTre-edities. En zij was één van de eerste kunstenaars die werd gevraagd om deel uit te maken van de werkgroep”, bedenkt Willy. “Paris-Montmartre is 25 jaar geleden ontstaan door Roeselaarse commerçanten. De centrumstraten wilden de commerce na de zomervakantie een boost geven en ik stelde voor om een kunsttentoonstelling in de stad te organiseren. En zoals het nogal vaak is, mag diegene die het voorstelt het ook organiseren (lacht). We zijn gestart met ‘Kunst in de etalages’ en de kunstenaars zaten verspreid op diverse pleintjes en open ruimtes. Maar we stapten snel over om alles te organiseren op één centrale plaats en dat werd de Grote Markt.”

“Het is veel gezelliger voor kunstenaars én bezoekers om op één plaats te exposeren”, neemt Lucrèce over. “Voor de heraanleg van de Grote Markt konden de kunstenaars de oppervlakte van hun stand doorgeven en we probeerden daar rekening mee te houden. Nu krijgt iedere kunstenaar een oppervlakte van vier meter op vier meter. Dat is eigenlijk ook leuker voor de bezoekers want zo zien ze ook veel meer variatie in de tentoongestelde werken.”

“We moeten in ieder geval op de Grote Markt blijven”, knikt Willy. “Het is een prachtig decor en het enige dat succesvol kan zijn voor Paris-MontmARTre. Indien we zouden uitwijken naar het Polenplein of de Botermarkt dan zou dit niets geven.”

“We pakken zowel op zaterdag als zondag uit met ons kunstevenement en op beide dagen hebben we onze vaste bezoekers. Op zaterdag zijn dat mensen die komen shoppen en tot hun verrassing zien dat het opnieuw Paris-MontmARTre is. Terwijl er op zondag een publiek aanwezig is dat doelbewust naar Roeselare komt voor onze kunstbeurs.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier