Vastgeketende kunstenaar in Oostende bewees dat kunst niet eenzaam is

Redactie KW

Kunstenaar Mikes Poppe is na 3 weken steen kappen bevrijd van het immense marmeren blok aan zijn been. Zijn ketting werd woensdagavond doorgeslepen.

Daarmee komt een einde aan deze performance in het kader van de kunstexpo Het Vlot – Kunst is (niet) eenzaam.

Drie weken nadat kunstenaar Mikes Poppe zich in een zittingzaal van het Oostendse gerechtshof liet vastketenen aan een blok Carraramarmer van ca. 4.000 kilo, werd hij woensdagavond omstreeks 17.30 uur bevrijd. Zijn vuistdikke voetketting werd met een slijpschijf doorgeslepen onder het oog van medecurator van Het Vlot Joanna De Vos en vrederechter Greet Vlaeminck. Die beiden hadden na onderling overleg besloten de performance stop te zetten. Mikes Poppe was heel die periode 24 op 24 uur, zeven op zeven dagen geketend zodat zijn horizon zich beperkte tot de zaal zelf waar hij kapte, sliep, at, tekende, en zijn behoeften deed. In volstrekte stilte. Curator noch kunstenaar ervaren het beëindigen van de performance als een opgeven.

De kunstenaar: “Eerst dacht ik nog dat ik me in ca. 10 dagen zou kunnen bevrijden. De beslissing van de curator vind ik verstandig: ik had er ook geen zin in om er een strijd tegen de tijd van te maken. Deze onderneming heeft me alvast geleerd dat het uiteindelijk utopisch is om je te willen bevrijden van de kunstgeschiedenis.” Curator De Vos: “Het was ook geen wedstrijd en zeker geen nederlaag. Niet het zich bevrijden was de hoofdzaak, maar het volledige traject naar die bevrijding. Niet de aankomst, maar de tocht was de openbaring.”

“Vooral de non-verbale communicatie met het publiek – sommigen kwamen hier iedere dag – beleefde ik als pure poëzie en emotie. Een unieke ervaring waar ik ook de kracht uit putte om verder te doen.” En besluit Joanna De Vos: “Waarmee de baseline van Het Vlot bewezen is: Kunst is (niet) eenzaam.”

(ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier