Robin Velghe: onbekend in eigen land, hot bij Amerikaanse hiphopsterren

Philippe Verhaest

‘Rhymezlikedimez’ doet in West-Vlaanderen weinig tot geen belletjes rinkelen. Bij enkele wereldsterren uit de Amerikaanse hiphopscene is het alter ego van Lendeledenaar Robin Velghe echter ‘burning hot’. Onder andere Anderson .Paak en Bruno Mars deden al beroep op de diensten van het naar Gent uitgeweken grafisch talent. Momenteel werkt Robin voor Wiz Khalifa een opdracht af. “Het gaat hard, terwijl het nooit de bedoeling was om aan de andere kant van de oceaan te scoren.”

In zijn hometown Lendelede was Robin Velghe (26) altijd al ‘die kerel die graag en vooral goed tekende’. “Als enig kind moest ik vaak mezelf entertainen”, glimlacht hij. “Wanneer ik met mijn ouders op stap ging, hadden die altijd tekengerei mee. Zelfs in mijn vroegste herinneringen ben ik aan het krabbelen. Alles wat op een wit blad leek, pende ik vol. Ook mijn schoolboeken moesten er aan geloven. Die stonden tegen het einde van het schooljaar letterlijk vol met kleine creaties. Het was een automatisme…”

Gaandeweg raakte Robin ook geïnteresseerd in wat andere grafische artiesten deden. “Striptekenaar Jan Bosschaert heeft me zeker beïnvloed. Ook de albums van onder andere Guust Flater heb ik verslonden. Uiteindelijk was het maar logisch dat ik ook zelf die weg insloeg.”

Hoe reageerden je ouders, hardwerkende West-Vlaamse zelfstandigen, op het nieuws dat je met je tekentalent je bestaan wilde uitbouwen?

“Zeer goed, eigenlijk. Zij runnen in mijn geboortedorp een eigen zaak in onderhoudsproducten en werken nog elke dag keihard. Wat ze doen, is hun passie. En ze hadden al snel door dat tekenen mijn grote liefde was, dus hebben ze me van bij dag een gesteund. Aan het Sint-Jozefscollege in Izegem waren er wel enkele leerkrachten die me afraadden om de grafische weg in te slaan. Ik kon meer aan, kreeg ik te horen. Maar ik wilde mijn droom najagen. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.”

Vier jaar geleden studeerde je af. Waar leerde je de stiel?

“Ik ben eigenlijk meteen deels op zelfstandige basis gestart. Aanvankelijk via Smart, een platform voor mensen uit de creatieve sector om zonder al te grote risico’s je ding te doen. Mijn eerste opdrachten werkte ik af voor het grafisch kantoor Eugene & Louise, waar ik tijdens mijn studentenjaren nog stage heb gelopen. Daar heb ik écht veel geleerd. En met die kennis op zak waagde ik me een drietal jaar geleden ook aan een eigen project: Rhymezlikedimez. Dat had ik aanvankelijk in het leven geroepen om mezelf te pushen en scherp te houden. Ik wilde koste wat het kost vermijden dat ik de grafische sector als een pure job zou beschouwen. En ergens zit ook het commerçantenbloed van mijn ouders in mij. Ik wil mijn eigen ding doen, mijn eigen verhaal vertellen.”

Het commerçantenbloed van mijn ouders zit in mij. Ik wil mijn eigen ding doen.

Waar haalde je de naam vandaan?

“Die komt uit een nummer van de Amerikaanse cultrapper MF Doom. ‘I sell rhymes like dimes’, rapt hij. (Vrij vertaald: ik verkoop verzen als diamanten, red.) Hij geeft een visuele metafoor voor zijn muziek. En die vlag dekt ook mijn lading. Mijn visuele creaties hebben óók een verhaal te vertellen. En het bekt ook gewoon goed. Via mijn gelijknamige Instagram-account postte ik af en toe afbeeldingen en animaties over hiphopartiesten die ik ergens wel bewonder. Kendrick Lamar, Frank Ocean… Via via kreeg de Belgische hiphopper Woodie Smalls lucht van mijn werk en daar vloeide een eerste samenwerking uit voort. Voor zijn Soft Parade-campagne van drie jaar geleden werkte ik de visuals uit. Het startte met grafisch werk voor zijn merchandise, maar uiteindelijk mocht ik ook de cover van een van zijn albums ontwerpen en verzorgde ik het visuele luik van Woodies sociale media. Nu werken we niet meer samen, maar het was een topervaring.”

Opende die job nieuwe deuren?

“Dat is niet helemaal duidelijk, maar niet veel later klopte Montreality aan, een Canadees onlineplatform dat de hiphopscene belicht. Voor hun YouTubefilmpjes maakte ik de intro en outro. En daarna kwam Atlantic Records langs, een van de meest prestigieuze platenlabels van de Verenigde Staten…”

En dat nagelde je even aan de grond…

“Ik kon het aanvankelijk niet geloven. Op mijn iPhone zag ik plots een telefoonnummer uit New York oplichten. Een vergissing, dacht ik eerst. Tot ik de oproep beantwoordde en de vraag kreeg om voor een van hun rappers Lil’ Uzi Vert een animatiefilmpje te maken en de visuals van zijn t-shirts te verzorgen. Daar was ik toch even niet goed van. Ik, een gewone Vlaamse jongen uit het kleine Lendelede, die bij Amerikaanse platenbonzen een belletje deed rinkelen. Die ene opdracht heeft wel wat in gang gezet. Na Atlantic Records trok ook het hiphoplabel Stone Strow Records aan mijn mouw en daar zit onder andere de wereldster Anderson .Paak onder dak. Voor hem heb ik een volledige videoclip in elkaar mogen boksen. Daar kan je als beginnend grafisch artiest alleen maar van dromen.”

Het gaat hard, terwijl het nooit een doel op zich was om an de andere kant van de oceaan te scoren.

Ondertussen mag je al enkele stevige kleppers onder je fans rekenen. Wat doet dat met je?

“Ik blijf het ongelooflijk vinden. Tijdens Rock Werchter vorig jaar heb ik Anderson .Paak ook kunnen ontmoeten en ook hijzelf was tevreden om me te kunnen spreken. (lacht) Ik heb toen nog ter plekke een fles Hendrick’s Gin zijn favoriet merk gecustomized en er zijn beeltenis op getekend. Zo’n momenten vergeet je niet snel. Ik weet dat ook mensen als Bruno Mars en Wiz Khalifa mijn werk kunnen smaken en ook bij een pak ‘kleinere’ namen in de hiphopscene ben ik geen onbekende meer. En dat vind ik oprecht fijn. Ik ben zelf helemaal gek van hiphop en op die manier baan ik mijn eigen weg in het wereldje.”

Hoe zou je je stijl omschrijven?

(blaast) “Dat is een moeilijke. Ik combineer een cartoony gevoel met een eigen, platte tweedimensionale wereld. Ik speel erg graag met kleuren en denk ook intensief na over de compositie. Een Amerikaanse glaskunstenaar zei me ooit dat ik dicht bij de Klare Lijn (tekenstijl die onder andere de stripreeks ‘Kuifje’ kenmerkt, red.) aanleun en daar is wel iets van aan. Maar ik probeer vooral toch iets nieuw te creëren.”

Waar ben je nu mee bezig?

“Momenteel werk ik een project uit voor Wiz Khalifa. Ik maak een korte animatie ter promotie van een van zijn nieuwe nummers. Ondertussen heeft Erykah Badu ook al contact gezocht en Playboi Carti wil dan weer een volledige videoclip van mijn hand. Het gaat hard, terwijl het nooit een doel op zich was om aan de andere kant van de oceaan te scoren. Maar ik geniet er wel met volle teugen van. Alleen kan ik niet langer alle opdrachten aannemen. Ik wil elke job tot in de puntjes uitvoeren en dat kost tijd. Voor mij is het ook belangrijk dat de muzikant en ikzelf dezelfde visie delen. Op basis daarvan selecteer ik welke opdrachten ik al dan niet aanneem.”

Amerikanen die vol bewondering naar mijn werk kijken, terwijl ik in eigen land niet zo erg bekend ben: dan wrijf ik wel eens in mijn ogen.

Hoe zie je de toekomst?

“Ik wil van Rhymezlikedimez een echt visueel merk maken en me steeds meer als kunstenaar in de markt zetten. Het is mijn ambitie om een beleving rond mijn werk te creëren. Een kledinglijn met mijn creaties, kunstwerkjes, canvassen… De mogelijkheden zijn zo goed als eindeloos. Pop-art, waar mijn werk onder valt, wordt ook steeds populairder. Wie weet hangen mijn creaties binnen ettelijke jaren wel in wereldberoemde musea.” (glimlacht)

Ooit je werk tentoonstellen: is dat een doel op zich?

“Dat héb ik al gedaan: in Miami en in Palm Beach in de Verenigde Staten. Binnen enkele maanden ga ik waarschijnlijk opnieuw naar Amerika voor een derde expositie. Eigenlijk is het surrealistisch… Amerikanen die vol bewondering naar mijn werk kijken, terwijl ik in eigen land niet zo erg bekend ben. Dan wrijf ik wel eens in mijn ogen. Ik ben heel dankbaar voor het feit dat mensen aan de andere kant van de wereld mijn werk appreciëren. Soms is het moeilijk te geloven.”

Wat is je ultieme droom met Rhymezlikedimez?

“Daar ben ik niet echt mee bezig. Ik ben gelukkig met wat ik doe en ik kan mijn boterham verdienen met mijn tekentalent. Ik zie de zaken ook breder dan enkel de hiphopscene. Ik wil immers niet vastroesten. Ik wil vooral eigens designs blijven maken en tegelijk een vinger aan de pols houden op vlak van de urban-cultuur.”

De spreekwoordelijke lamp brandt voor jou vooral in de Verenigde Staten, maar toch woon en werk je in Gent. Wanneer verhuis je?

(lacht) “Die vraag heb ik al vaak gekregen. Evident is het niet. Ik vind de States zalig. Los Angeles is een erg interessante plek voor mij, het weer is er schitterend, ik vind er veel inspiratiebronnen… Maar ook New York City staat hoog op mijn lijstje, want daar wonen een pak klanten van mij. Aan de andere kant is België verlaten niet makkelijk. Ook niet voor mijn ouders. (grijnst) Ik ben hun enige zoon en het idee dat ik naar de andere kant van de wereld zou trekken, behoort niet tot hun favorieten. En via het internet kan ik met de hele wereld communiceren. Toch kriebelt het om de stap voor even te zetten. Een jaartje in Amerika gaan wonen, dat broedt bij me. Wie zien wel hoe het loopt.”

Amerika is al gevallen voor je tekentalent, nu nog eigen land. Met welke Belgische artiesten wil je wel eens samenwerken?

“Flip Kowlier mag altijd bellen. Net als ik een Gentse West-Vlaming en een echte rasartiest. Maar ook voor kerels als Brihang, Dutch Norris en Romeo Elvis wil ik wel in mijn tekenpen kruipen. En als ik het net een tikkeltje groter mag zien, dan ga ik voor Pharell Williams en Tyler The Creator. Absolute toppers. Maar ik ga stap voor stap.”

Robin verzorgde onder meer artwork voor Bruno Mars (1), Tyler The Creator (2) en NXworries (3).

(1)
(1)© Rhymezliedimez

(2)
(2)© Rhymezliedimez

(3)
(3)© Rhymezliedimez

Bio – Robin Velghe

Privé

– 26 jaar, afkomstig van Lendelede, maar woont al even in in Gent.

– Zoon van Danny Velghe en Christine Feryn.

Loopbaan

– Na zijn jaren aan de Lendeleedse Middenschool en het Sint-Jozefscollege in Izegem, behaalde Robin een diploma Beeldende Vormgeving, specialisatie Illustratie, aan Luca School of Arts in Gent.

– Sinds twee jaar werkt gooit hij met zijn alter ego ‘Rhymezlikedimez’ steeds hogere ogen.