Ook The New York Times ontdekt onze Johan Tahon

(Foto Carlo Verfaille)
Redactie KW

Beeldend kunstenaar Johan Tahon haalde onlangs met zijn solotentoonstelling in Maastricht de pagina’s van The New York Times. Naar aanleiding van de 31ste Tefaf-beurs (The European Fine Art Fair) in Maastricht, één van de meest invloedrijke antiek- en kunstbeurzen ter wereld, wijdde de krant immers een artikel aan de kunst in en rond Maastricht.

De solotentoonstelling van Johan Tahon en het cross-overproject ‘Wir Uberleben das Licht’ met Rammsteinzanger en dichter Till Lindemann lopen nog tot 3 december in het Maastrichtse Bonnefantenmuseum. “Het is mooi dat The New York Times net mijn solopresentatie uitkoos voor haar artikel“, vertelt een trotse ereburger van Menen.

“Vanzelfsprekend is het interessant om net tijdens de Tefaf-beurs – van 8 tot 18 maart – met 100.000 bezoekers een grote presentatie in het Bonnefantenmuseum te hebben. Kunstkenners en verzamelaars van over de hele wereld komen dan naar Maastricht. Sowieso komen heel veel van die geïnteresseerden ook naar het museum“, weet Johan.

Lee Ranaldo

De link met New York en de Verenigde Staten is groot, sinds 2016 worden er ook Tefaf-beurzen in New York georganiseerd. Zo is er in mei Tefaf New York Spring, een beurs met moderne en hedendaagse kunst en design. “Ik ga in mei zelf ook naar New York om er een nieuw kunstproject te bespreken“, zegt Johan. “En ik heb er een afspraak met Lee Ranaldo, in Menen niet onbekend na zijn Lost Ideas-project van vorig jaar…”

“Tijdens mijn jeugd nam ik ooit een baksteen uit de Vaubanvesting mee” – Johan Tahon

Momenteel werkt Johan Tahon aan een bronzen monument voor de Vrije Universiteit Brussel. Ook neemt hij binnenkort deel aan een groepstentoonstelling in het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en in het MIC (International Museum of Ceramics) in Faenza (Italië). In september volgt er een solotentoonstelling in Berlijn. Ondertussen werkt hij ook samen met Till Lindemann aan een kunstboek dat in september zal voorgesteld worden.

'Wir Uberleben das Licht' in Bonnefantenmuseum.
‘Wir Uberleben das Licht’ in Bonnefantenmuseum.© Peter Cox

Ook voor de Menenaars heeft Johan nog een verrassing in petto. “Samen met Chiel Vandenberghe, directeur van CC De Steiger, werken we aan een mooie multiple op ongeveer 33.000 exemplaren. We willen elke Menenaar een kunstwerkje bezorgen“, aldus de kunstenaar.

Wegdromen bij steen

Johan Tahon is altijd al gefascineerd geweest door geschiedenis. Zo deed hij tijdens zijn studentenjaren in Gent, waar hij beeldhouwkunst studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, een interessante archeologische vondst. Tijdens rioleringswerken sprong hij in een put om er een vroeg majolica melkkannetje uit 1550 van de ondergang te redden.

Al van jongs af aan had ik echt de drang om zelf een stukje geschiedenis te bezitten. Tijdens mijn jeugd heb ik ooit in Park Ter Walle een baksteen uit de oude muren van de Vaubanvesting meegenomen naar huis”, bekent hij.

“Die stenen lagen daar toen trouwens gewoon op de grond. Thuis kon ik wegdromen bij die historische baksteen. Ik vroeg me af hoe het moest geweest zijn om in de 18de eeuw in Menen te leven. Wie bouwden mee aan de muren van Vauban en in welke omstandigheden gebeurde dat? Voor alle duidelijkheid: het is de enige baksteen die ik ooit meegenomen heb, met de grote gaten in de vestingmuren heb ik niets te maken”, glimlacht Johan. (Carlos Berghman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier