Muziekacademie in Tielt wil leerlingen nog meer laten doorstromen naar muziekverenigingen

Bart Snauwaert: "Er wordt gekeken welke competenties de leerling wil verwerven." © Foto KeMa
Redactie KW

Met de uitwerking van de alternatieve leercontext (ALC) wordt de nauwe samenwerking tussen de Tieltse muziekacademie en de diverse muziekverenigingen nogmaals in de verf gezet. De bedoeling is om leerlingen vanuit de muziekacademie te laten doorstromen naar de muziekverenigingen. Ook de omgekeerde beweging behoort tot de mogelijkheden.

“De voorbije periode was de samenwerking tussen de Tieltse muziekacademie en het verenigingsleven al superbelangrijk”, vertelt Bart Snauwaert, directeur van de Tieltse muziekacademie. “Wij zijn een stuk garantie tot opleiding op een kwalitatieve manier en het overgrote deel van de leerlingen komt terecht bij verenigingen waar ze hun leven lang een hobby vinden.”

De doorstroming gebeurt overigens in twee richtingen. “We zijn allebei winnende partijen als wij enerzijds onze leerlingen naar het verenigingsleven kunnen leiden en anderzijds hun leerlingen lang genoeg opleiding volgen.”

Kwaliteit bewaken

Wat is het nieuwe aan de alternatieve leercontext? “In het nieuwe decreet wordt wat een leerling gaat doen uitgedrukt in competenties”, legt Bart Snauwaert uit. “Er wordt gekeken welke competenties de leerling wil verwerven en daarbij staat het individu centraal. We gaan met de leerling zijn of haar wensen en mogelijkheden aftasten en daarmee een parcours vastleggen.”

“Het liefst volgen ze bij ons hun volledige opleiding én zijn ze lid van een muziekvereniging” – Bart Snauwaert, directeur muziekacademie

Een belangrijk document in het hele gebeuren is het toetsingsinstrument. “De kwaliteit wordt bewaakt met een toetsingsinstrument. Dat is een verplicht document dat door de overheid en het decreet werd opgelegd. Het document moet goedgekeurd worden door de inspectie en daarin worden de normen bepaald om de kwaliteit te bewaken.”

Hoogste niveau

Niet iedere vereniging komt in aanmerking. “De vereniging moet gevestigd zijn en moet haar activiteiten ontwikkelen in een van de gemeenten waar de academie actief is. Dat is dus Groot-Tielt maar ook Meulebeke, Pittem, Wingene en Zwevezele.”

De leerling moet ook aan bepaalde zaken voldoen. “De leerling moet al in de derde graad of hoger les volgen. Wij hebben er met de muziekverenigingen wel op gehamerd dat, wij vanuit de academie en zij vanuit de verenigingen, het liefst hebben dat ze de twee doen. Dat ze in de academie hun volledige opleiding volgen en dat ze ook lid zijn van een vereniging. Bij ons ligt de opleiding op het hoogste niveau en bij de vereniging speelt het sociale een belangrijke rol”, rondt directeur Bart Snauwaert af.

Leonie Declerck (leerling alternatieve leercontext): “Andere manier om te leren samenspelen en zeker een meerwaarde bovenop de individuele muzieklessen”

Leonie Declerck.
Leonie Declerck.© Foto KeMa

“Al van jongs af aan ben ik lid van de Jet Mini Band, daarna van de Jet Symphonic Band”, vertelt de 23-jarige Leonie Declerck. “Al vijftien jaar speel ik hobo en tot op heden volg ik les bij Luk Callens. Tijdens mijn studies handelsingenieur aan de universiteit van Gent was ik actief lid van het Gents Universitair Symphonisch Orkest (GUSO). Na enkele jaren bestuurslid te zijn, was ik ook een jaar lang voorzitter van dat orkest. Daarnaast speel ik projectmatig mee met onder andere musicalgezelschap Mathea en koor Cantiga. Ondanks het feit dat ik al afgestudeerd ben aan de muziekschool sinds 2013 blijf ik me verder bijscholen bij Luk Callens.”

Meerwaarde

De keuze voor de alternatieve leercontext (ALC) lijkt een logische keuze. “Het is een andere manier om te leren samenspelen en het is zeker een meerwaarde bovenop de individuele muzieklessen. Je instrument zelf leren bespelen is één iets, maar leren samenspelen is een andere uitdaging, die zeker niet onderschat mag worden.”

Muziek is voor Leonie niet zomaar iets. “Omdat ik er van jongs af aan mee gestart ben, is het ondertussen al een deel van mijn jeugd geworden. Het plezier en de talrijke ervaringen die ik ondertussen al meegemaakt heb, zorgen ervoor dat hobo spelen nog steeds het grootste deel van mijn vrije tijd inneemt.”

Rudi Ailliet (voorzitter KH Vermaak Na Arbeid): “Mee in project stappen, al brengt engagement een pak administratie en opvolging met zich mee”

Rudi Ailliet.
Rudi Ailliet.© Foto WME

Met de uitwerking van de alternatieve leercontext (ALC) dragen ook de verenigingen hun steentje bij. Zo ook de Koninklijke Harmonie Vermaak Na Arbeid. “Vermaak Na Arbeid staat altijd open voor vernieuwing op welk vlak dan ook”, aldus Rudi Ailliet. “Meegaan in een project als ALC is de deur openzetten voor aanstormend, muzikaal talent om op een andere manier een deel van hun opleiding in te vullen. We beseffen wel dat het engagement voor de harmonie onvermijdelijk een pak administratie en opvolging met zich mee zal brengen. De harmonie was geen vragende partij om ALC in het leven te roepen, maar nu het systeem wordt aangeboden, stappen wij daar als muziekvereniging in mee.”

Officiële ondersteuning

Is dit het resultaat van een reeds goede samenwerking tussen academie en verenigingen? “Op vandaag is er al een voortreffelijke samenwerking tussen de academie en de muziekverenigingen. Tot op heden konden we al rekenen op een degelijke opleiding van leden aan de academie en de verenigingen konden daar de vruchten van plukken bij optredens en concerten. Met het invoeren van het ALC zal de academie nu kunnen rekenen op een officiële ondersteuning van haar leerlingen, die in het systeem willen stappen en die daarbij evenzeer op het engagement van een muziekvereniging rekenen.”

(Kenny Martens)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier