Lichterveldenaar Willem Balduyck en zijn vriendin touren met compagnie Circus Katoen

Willem Balduyck en zijn vriendin Sophie. "Het maken van onze nieuwste voorstelling geeft ons heel wat blessures gekost." © Foto Geert Roels

Van culturele centra in eigen land tot ver over de landsgrenzen. Ex-Lichterveldenaar Willem Balduyck en zijn Nederlandse vriendin Sophie maken hun circusdroom waar. “Onze ecologische principes spelen een belangrijke rol in ons leven en beïnvloeden ook sterk onze werkwijze.”

Willem (29) groeide op in Lichtervelde als zoon van Dirk Balduyck en Lieve Claerbout. “Ondertussen woon ik al enkele jaren Gent”, begint Willem. Hij woont er samen met zijn vriendin, de Nederlandse Sophie Van der Vuurst de Vries. De twee hebben elkaar ontmoet tijdens hun circusopleiding aan Codarts Rotterdam Circusarts. Ze zijn er allebei afgestudeerd in 2012. Sindsdien vormen ze hun eigen compagnie Circus Katoen. Na Codarts ging het duo meteen in creatie en dat resulteerde in hun eerste voorstelling Ex Aequo. Met deze toerden ze in binnen- en buitenland. Met hun straffe acrobatische capriolen wisten ze het publiek te verwonderen en te ontroeren.

“Maar na zes jaar en bijna 300 optredens, hebben we besloten om deze productie stop te zette”, gaat Willem voort. Hij kreeg de circuskriebels al vroeg te pakken. “Ik heb altijd veel gesport. Ik vond dat sporten leuk, maar geen enkele sport deed ik met veel passie. Om van mij af te zijn in de vakantie stuurde mijn mama me op allerlei kampen. (lacht) Zo ging ik ook eens op circuskamp. Jongleren, eenwieleren… Het sprak me meteen aan. Daarna ben ik begonnen bij circusatelier Woesh in Brugge.”

Timide persoon

Na het middelbaar deed Willem auditie bij de circusschool in Brussel. “Maar ik werd niet geselecteerd. Begrijpelijk, want ik was toen een zeer timide persoon. Ik heb toen een jaar tuinarchitectuur gestudeerd, maar het bleef kriebelen om verder te doen met circus. Het was de voorwaarde van mijn ouders dat ik voor dat jaar tuinarchitectuur slaagde om dan opnieuw auditie te doen bij circusscholen. De eerste school waar ik aanklopte was bij Codarts in Rotterdam. Ik geraakte door de audities en de school voelde meteen goed aan. Mijn opleiding daar heeft vier jaar geduurd.”

Niet zonder blessures

In 2017 creëerde het koppel zijn tweede voorstelling: As heavy as it goes. Met deze voorstelling touren ze momenteel. “In As heavy as it goes onderzoeken we de verschillende aspecten van fysieke arbeid. Met het gewicht van 18 zware zakken als startmateriaal zoeken we naar een manier om onze circusbeoefening een nieuwe definitie te geven. Het is een compositie van organiseren en verstoren, dragen en laten vallen, maar vooral van het vinden van speelsheid tijdens het opzoeken van fysieke limieten. Blessures waren onontkoombaar en zonder de hulp van kinesisten, sportdokters, osteopaten, yoga-experts en een psycholoog kon deze voorstelling nooit tot stand komen.”

“We hebben al in Zuid-Korea gespeeld. Een fantastisch publiek, uitbundiger ook dan de Belgen”

Circus Katoen doet meer dan voorstellingen creëren. “Wij dragen ecologie hoog in het vaandel. Onze ecologische principes spelen een belangrijke rol in ons leven en beïnvloeden ook sterk onze werkwijze. De objecten die we gebruiken zijn voornamelijk natuurlijk, biologisch afbreekbaar of gerecycleerd”, vervolgt Willem. “Zo is één van onze regels dat we alle benodigde materialen en personen in één auto moeten kunnen transporteren. En ook de naam van onze compagnie komt voort uit dit ecologisch gegeven. Katoen – mits milieuvriendelijk geproduceerd – is een schoon, natuurlijk materiaal, dat zacht maar tegelijkertijd ook zeer sterk is. Een tegenstelling die in ons werk terug te vinden is.”

Ook over de grenzen

Het duo tourt vooral door Europa, maar ook daarbuiten. “Het verste waar we al geweest zijn, is Zuid-Korea. Aangezien we belang hechten aan het ecologische aspect, hebben we niet zomaar het vliegtuig naar daar genomen om één voorstelling te spelen. Als we niet meerdere voorstellingen kunnen spelen en er een reis aan kunnen koppelen, vertrekken we niet. We hebben om die reden al optredens afgezegd.”

“Hoe het Zuid-Koreaanse publiek was? Fantastisch, open en warm. Het was heel tof om voor hen te spelen. Maar elk publiek in ieder land is anders. Het Belgisch publiek bijvoorbeeld is iets stiller, minder uitbundig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier