Italiaanse kunstenares Livia Canestraro dient klacht in tegen beeldendieven

Stefan Vankerkhoven

De Italiaanse kunstenares Livia Canestraro dient een klacht in tegen onbekenden en stelt zich burgerlijke partij in het dossier van de gestolen bronzen beelden. Haar klacht roept tegelijkertijd vragen op over de mogelijke nalatigheid van het Brugs stadsbestuur, die de beelden meer dan een jaar lang onvoldoende beveiligd op een terrein stockeerde.

De bronzen beelden die twee weken geleden gestolen werden op een terrein aan de Blauwe Toren in Brugge, werden in 1982 vervaardigd door de Jabbeekse kunstenaar Stefaan Depuydt en zijn Italiaanse echtgenote Livia Canestraro. De beelden stonden meer dan 30 jaar lang op ‘t Zand, waarvoor ze geconcipieerd werden. De Stad Brugge is eigenaar van de recent gestolen werken, maar de kunstenaarsfamilie blijft nog 70 jaar eigenaar van de morele auteursrechten op dit werk. Livia Canestraro verzet zich al anderhalf jaar tegen de verplaatsing van haar beeldengroep, omwille van de heraanleg van ‘t Zand, naar een plek in het Koning Albert I-park.

Een week voor de diefstal van de bronzen beelden op een afgelegen terrein nabij De Blauwe Toren schreef dochter Livia Depuydt een aangetekende brief aan het stadsbestuur, met de vraag of de beelden wel op een veilige plaats gestockeerd waren. “Die brief leek wel profetisch, want enkele dagen later waren de beelden verdwenen”, zegt de dochter van de kunstenares.

Italiaanse kunstenares Livia Canestraro dient klacht in tegen beeldendieven
© Davy Coghe

Hoewel deze kunstenaarsfamilie het Brugs stadsbestuur niet openlijk wil beschuldigen van nalatigheid, roept de handelswijze van de Stad bij hen vragen op. “Was het terrein voldoende beveiligd ? Waren er camera’s ? De Stad zegt wel dat de beelden voor de open lucht bedoeld waren, maar ze mochten niet zomaar op de grond geplaatst worden. Ze horen op een sokkel !”

Livia Canestraro heeft vertrouwen in het gerechtelijk onderzoek : “Ik hoop nog altijd dat de politie de dieven op het spoor komt en de beelden terugvindt. Ik geloof echt niet dat het de dieven louter om het brons gaat en de beelden al gesmolten zijn. Wie neemt er nu zo’n risico voor 15.000 euro ? De beelden wegen 5 ton en naar verluidt is brons 3 euro per kilo waard. Dit is de artistieke diefstal van de eeuw !”

Als de beelden opduiken, hoop ik dat ze vooralsnog een waardige plaats krijgen. Niet op die plek in de diepte, waar de artistieke boodschap van het kunstwerk totaal niet tot zijn recht komt. Onlangs had ik hierover met de Brugse burgemeester een constructief gesprek. Die beeldengroep is één en ondeelbaar met de fontein en werd specifiek voor ‘t Zand gemaakt, met Tijl wijzend naar Damme en de fietsers, als symbool voor de jeugd, richting Brugge staan. Aan de Oostmeers gaat die symboliek verloren.”

De beeldengroep schitterde vroeger op 't Zand, maar zou binnenkort een nieuwe stek krijgen in het Koning Albert I-park. (Foto Davy Coghe)
De beeldengroep schitterde vroeger op ‘t Zand, maar zou binnenkort een nieuwe stek krijgen in het Koning Albert I-park. (Foto Davy Coghe)© Benny Proot

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier