Floris Caes uit Roeselare plaatst kunstwerk The Epitaph bovenop piramide van Giza

Kunstenaar Floris Caes voor de piramides van Giza, waarop hij zijn kunstwerk geplaatst heeft. (GF)
Redactie KW

Woensdagavond heeft de Roeselaarse conceptuele kunstenaar Boccanegra zijn nieuwste kunstwerk bekend gemaakt. Het kunstproject heet The Epitaph en bestaat uit een aluminium schijf met een gegraveerde boodschap voor het geval de mensheid zichzelf zou uitroeien. Die schijf werd met behulp van een drone in het geheim bovenop een van de piramides van Giza in Egypte geplaatst.

Na een maandenlange voorbereiding is Boccanegra, het pseudoniem van de naar Brussel uitgeweken Roeselarenaar Floris Caes, erin geslaagd om zijn nieuwste kunstproject The Epitaph op zijn bestemming te brengen: bovenop een van de piramides van Giza in Egypte. “Drones zijn verboden in Egypte, waardoor ik die in alle geheim het land moest binnen smokkelen”, legt de kunstenaar uit. “Ik had de drone dus helemaal uit elkaar gehaald en verstopt in verschillende speelgoeddozen, die ik dan cadeau heb gedaan aan mijn fixer. Het was wel even spannend. Toen ik in de luchthaven stond, werd ik immers uit de rij gehaald voor een extra controle. Gelukkig begon de metaaldetector niet te piepen of alles was in het water gevallen. Dat zou verschrikkelijk geweest zijn nadat ik 1,5 jaar bezig was geweest met het project.” Het hele avontuur werd gedocumenteerd door Justine Cappelle, die deze week tot Cultureel Ambassadeur van Roeselare werd uitgeroepen.

The Human Extinction

Het uitgangspunt van The Epitaph – geïnspireerd op The Golden Record, die in 1977 door NASA met de Voyager meegestuurd werd, met daarop geluiden en afbeeldingen die geselecteerd waren om de diversiteit van leven en cultuur op aarde te portretteren – is dat de mensheid zichzelf uiteindelijk zal vernietigen. Wanneer en hoe zegt de kunstenaar niet in de tekst. “Ik heb dat bewust opengelaten, zodat de mensen voor zichzelf kunnen denken. Sommigen zullen misschien denken aan oorlog, anderen aan global warming of artificiële intelligentie. Ik heb er ook bewust voor gekozen om de tekst in het Engels te zetten. Hoewel de boodschap inderdaad gericht is naar mogelijke aliens waar ik trouwens zelf niet in geloof – is het hoofddoel van The Epitaph in de eerste plaats om te communiceren met de mensen van vandaag.”

De schijf met daarop de boodschap van Boccanegra. (GF)
De schijf met daarop de boodschap van Boccanegra. (GF)

De tekst vermeldt wel wat volgens Boccanegra uiteindelijk ons voortbestaan in de weg zal staan: onze eigen menselijke natuur. “De auteur Ronald Wright zei in zijn boek ‘A Short History of Progress’ dat we hedendaagse software laten draaien op hardware die 50.000 jaar geleden is geüpgraded. Ik kan het niet meer met hem eens zijn. Laten we vooral niet vergeten dat wij mensen nog steeds dieren zijn. Intelligente dieren, ja, maar ook egoïstische, kortzichtige en hebzuchtige dieren. Niet omdat we ervoor kiezen, maar omdat het in onze natuur zit. Het is wat ons zo ver bracht, maar ik geloof dat dit ons weerhoudt om uiteindelijk verder te komen.”

Hoop

Wanneer we de tekst lezen, wordt het snel duidelijk dat er geen enkele vorm van hoop in zit. “Hoop is iets dat mensen gebruiken om zichzelf beter te doen voelen”, gaat de Roeselaarse kunstenaar verder. “Het is ook makkelijker om te hopen op verandering dan effectief zelf iets te veranderen. Als we naar de huidige wereld kijken, vind ik dat de tijd van hopen voorbij mag zijn. En dat we in plaats daarvan overgaan tot concrete acties.”

“Of er oplossingen zijn voor onze naderende ondergang? Ik denk dat we enkel uit deze neerwaartse spiraal zullen geraken als we onze menselijke aard overstijgen, als we gaan samenwerken over grenzen en rassen heen. Maar als ik over mogelijke oplossingen nadenk, realiseer ik me dat de kans heel klein is dat zoiets ook effectief gebeurt. Maar ondanks alles heb ook ik nog steeds hoop. Anders had ik nooit het risico genomen om dit werk te voltooien”, besluit Boccanegra. (SM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier