Beeldhouwer wordt beenhouwer: Laurent Geers bootst etenswaren na in marmer

Onder de titel NON-FOOD stelt Laurent Geers (rechts) tentoon in het Fra Lucca Atelier van Luc Dubucquoy (links). © TGM
Redactie KW

Je denkt beter twee keer na voor je je tanden zet in de kaas- en vleeswaren in het Fra Lucca Atelier. Natuursteenkunstenaar Laurent Geers stelt er etenswaar tentoon bestaande uit marmer. De kaas, worsten, steak en ham kunnen zo in de koeltoog bij de slager liggen.

Wie zijn ogen de kost wil geven aan unieke kunstwerken, moet de komende weekends in Fra Lucca Atelier in de Lauwestraat in Wevelgem zijn. Laurent Geers, meester in de natuursteen, stelt er zijn marmerwerk NON-FOOD KUNST tentoon. Kaas, worsten, ham… Je vindt het er allemaal, maar zet er absoluut je tanden niet in. “We zullen de werken zorgvuldig afschermen zodat er geen ongelukken gebeuren”, lacht Laurent.

Beeldhouwer wordt beenhouwer: Laurent Geers bootst etenswaren na in marmer
© TGM

“Alle etenswaren zijn vervaardigd uit marmer en zijn dus in de eerste plaats enorm zwaar. Bovendien is het niet evident om bepaalde stukken te maken. Neem nu de worsten bijvoorbeeld. Die knopen aan beide uiteinden zijn enorm breekbaar. Maar zo ben ik nu bijvoorbeeld ook brochetten aan het proberen maken. Enorm moeilijk als je daar een gat voor de spies in moet voorzien. Of bij kaasblokjes heb ik bijvoorbeeld uren werk aan het polieren van de gaten. Want net zoals bij een echt stukje kaas moet dit blinken.”

Italiaanse inspiratie

Maar hoe kom je daar in godsnaam bij? “Ik maakte vooral veel vrouwelijke figuren, maar kwam in Italië op het idee om eetwaren te maken als kunst. Mijn werk is voornamelijk beïnvloed door mijn verblijven in Italië in de stad Bologna. La Grassa, daar is de overvloed aan kaas en vleeswaren opvallend. Als beeldhouwer kijk ik anders naar bepaalde zaken.”

De charcuterie die Laurent Geers vervaardigde uit marmer lijkt levensecht.
De charcuterie die Laurent Geers vervaardigde uit marmer lijkt levensecht.© TGM

“Als ik naar een film kijk, dan let ik vooral op de steen of beelden die te zien zijn. Een autoliefhebber zal bijvoorbeeld veeleer de wagens opmerken. Zo ben ik naar stenen beginnen kijken en ik zag gelijkenissen met etenswaren”, legt hij uit. “Elk jaar ga ik twee keer naar Italië, in de streek van Carrara. Daar bezoek ik steenfabrieken en -groeves. Bij enkele belangrijke ga ik ook aan de slag.”

Ruilen

“Je vindt in Italië heel wat verschillende soorten stenen en ik zoek echt specifieke soorten en kleuren. Een bepaald type marmer lijkt op een bepaalde vleessoort, en zo ga ik aan de slag. Dat is niet altijd evident. Want neem nu bijvoorbeeld kaas met zijn typische gele kleur. Gele marmer is momenteel niet in de mode. Dus begin mei vertrek ik hier met een stuk zwarte Belgische marmer in de hoop die te kunnen ruilen voor een stuk gele. Want die is in Italië dan weer uniek”, verduidelijkt hij.

“Mijn werk is beïnvloed door mijn verblijven in Italië. Ik vond er een bepaald type marmer dat op vlees lijkt”

Belgische marmer

Een hele zoektocht dus, alvorens hij met het marmer aan de slag kan. “We kennen hier vooral arduin, maar rond Chimay heb je ook rode marmer. Ga maar eens naar het toilet in de schouwburg in Kortrijk, je zal het zo zien”, geeft Laurent nog mee.

(Tim Ghillemyn)

Info: NON-FOOD KUNST op 14, 15, 21, 22, 28 en 29 april 2018 in Fra Lucca Atelier in de Lauwestraat 29 in Wevelgem. Telkens van 14.30 uur tot 18.00 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier