2 miljoen bezoekers voor kunsttriënale Beaufort

Eén van de smaakmakers van deze Beaufort was 'Monument for a wullok' van Stief DeSmet op de westelijke strekdam in Oostende. © Beaufort
Redactie KW

De kunsttriënale Beaufort lokte dit jaar liefst 2 miljoen bezoekers naar de kust. 9 van de 18 monumentale kunstwerken worden normaal aangekocht door de betrokken kustgemeenten.

Negen van de tien kustgemeenten deden mee aan Beaufort, de driejaarlijkse grootscheepse openluchttentoonstelling van hedendaagse kunst aan zee. Enkel Blankenberge moest niets meer weten van Beaufort na de overal erg omstreden editie 2015. Maar Beaufort 2018 werd toch een succes en zelfs één van de topedities sinds de start in 2003.

Veel Nederlanders

Sinds de start op 30 maart bezochten ongeveer twee miljoen toeristen één of meerdere kunstwerken van Beaufort. 45 procent van die bezoekers is dagtoerist, 40 procent verblijfstoerist en 15 procent tweedeverblijver. Ruim de helft van de dagtoeristen bezoeken kunstwerken in meerdere gemeenten. Opvallend is de sterke Nederlandse belangstelling voor Beaufort.

Beaufort kent een trouw publiek, want twee op drie bezoekers was er ook bij op een vorige editie. De kunsttriënnale kwam ruim 500 keer in de pers. Tal van kunstwerken uit vorige edities staan nog altijd aan de kust en ook nu weer zullen de kustgemeenten werken aankopen: bij 7 van de 18 werken is dat al zeker, voor nog twee werken gaf het schepencollege al zijn fiat, maar moet de goedkeuring door de gemeenteraad nog volgen. De provincie betaalt de helft van alle kunstwerken die worden aangekocht.

“Hergeboorte”

“Het was spannend”, zegt curator Heidi Ballet, “want dit was toch een hergeboorte van Beaufort. Bovendien moest het heel snel gebeuren, want pas in februari 2017 kregen we groen licht voor de organisatie. Voor een stuk keren we terug naar de vroegere successen, met monumentale werken. Maar het is daarom niet versimpeld: de werken moesten wel een onderbouwd verhaal vertellen.”

Curator Heidi Ballet:
Curator Heidi Ballet: “Het was spannend.”© HH

“Ik heb gezocht naar kwalitatieve werken van kunstenaars die veel ervaring hebben met werk in de publieke ruimte”, aldus Heidi Ballet. “En dat heeft gewerkt. We moesten het vertrouwen weer opbouwen na de vorige editie, maar dat is vooral de verdienste van het provinciaal toerismebedrijf Westtoer, dat een vertrouwensband heeft met de burgemeesters. Ik merkte wel dat veel mensen Beaufort genegen zijn en het evenement terug wilden. Natuurlijk ben ik blij met de grote opkomst. Ik wil graag nog eens curator zijn in 2021 mocht dat gevraagd worden.”

Slotdag

Op zondag 30 september is Beaufort aan zijn laatste dag toe. Als extraatje zijn er overal begeleide wandelingen, fietstochten en gratis toegang in musea. Er zijn ook ‘beeldenfluisteraars’, vrijwilligers die een woordje uitleg geven bij een kunstwerk van de triënnale.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier