Hans Peter Janssens speelt mee in The Best of Musicals in Stadsschouwburg Antwerpen

Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

Van vrijdag 23 tot en met zondag 25 februari presenteert Music Hall met The Best of Musicals de grootste hits uit de bekendste musicals in de Stadsschouwburg van Antwerpen. Het wordt een wervelend spektakel waarin een gelauwerd ensemble met de strafste musicalstemmen van Vlaanderen en Nederland de grootste hits uit de bekendste en meest geliefde musicals brengt. De indrukwekkende cast bestaat o.a. uit Deborah De Ridder, Fleur Brusselmans, Elke Buyle… én Hans Peter Janssens, afkomstig uit Brugge. We sloegen een praatje met de gewezen West-Vlaming Hans Peter Janssens in Jardin Public in Berchem.

Het palmares van Hans Peter Janssens is zo lang als de afstand van Berchem tot in Tokio. De meeste mensen kennen hem wel, maar toch vroegen we als opener aan Hans Peter Janssens om zich eens voor te stellen.

Hans Peter : “Ik ben een zanger die een klassieke opleiding volgde in Gent, Londen, Santa-Barbara (Amerika). Ik begon dus als operazanger. Toen ik in Amerika verbleef, zeiden ze dat ik het repertoire van de musicals moest bekijken want ik kende dat medium amper. Voor mij was musical toen wat zingen en een dansje erbij doen en dat leek zeker niets voor mij. Op een bepaald moment – toen ik in Londen verbleef – kreeg ik een uitnodiging uit België om mee te doen aan de auditie voor de musical Man of La Mancha. Ik dacht aan de raad die ik in Amerika had gekregen en besloot mee te doen. Ik kreeg de rol van de padre aangeboden maar wilde vooral meedoen omdat de hoofdrol werd vertolkt door Rames Shaffy. Ik zag het zitten om samen met hem op het podium te staan. En zo is dat begonnen. In 1993-1994 ontdekten ze mij in Nederland tijdens The Phantom of The Opera. Pas dan is het écht begonnen. Toen ik Les Misérables in België speelde, werkte ik samen met de creatives uit Londen. Wanneer ze je zien optreden in België, dan is het makkelijker om ook in Londen kansen te krijgen. Ik vroeg aan de producent Cameron Mackintosh of hij mij kon gebruiken in Londen en hij zei ja.”

Hoelang stond je op het podium in Londen ?

Hans Peter : “Ik ben daar in totaal negen jaar geweest. Ik studeerde voordien ook één jaar in Londen en ik werkte ook een periode in de opera. Maar ik speelde zes jaar lang in Les Misérables. Ik vertolkte drie jaar de rol van Jean Valjean en daarna vroegen ze mij of ik interesse had om de rol van Javert te spelen. Dat deed ik ook drie jaar lang.”

Londen, zo’n drukke stad, was je dat nooit moe ?

Hans Peter : “Neen, helemaal niet. We speelden tot acht voorstellingen in één week tijd. Ik moest enkel ervoor zorgen dat ik niet in ‘t rood kwam te staan qua energieverbruik. Mijn sociale leven stond in die periode wel op min zeven. Kwam ik thuis, dan moest ik recupereren om fris te zijn voor de volgende voorstellingen. Vooral wanneer we twee voorstellingen op één dag hadden was het zwaar. Jean Valjean was de zwaarste rol. De rol van Javert was minder belastend, toen had ik dus wel wat meer reserve. Les Misérables is een heel speciale voorstelling. Mijn collega’s zullen dat beamen. Het blijft dé musical der musicals ! Toen ik na zes jaar stopte, had ik drie weken nadien al terug zin om die musical te spelen. Kortom, ik genoot ervan.”

Hans Peter Janssens speelt mee in The Best of Musicals in Stadsschouwburg Antwerpen

Moest je afkicken van Les Misérables ?

Hans Peter : “Neen, omdat ik snel in iets anders kon stappen. Ik was dus vlug met andere dingen bezig. Ik deed in totaal zo’n 2.000 voorstellingen in 7 jaar van Les Misérables. Heel intens maar eigenlijk krijg je nooit genoeg van die muziek.”

Je musicalavontuur in Londen hebben we al aangekaart. Nu sta je vaak op de bühne in Vlaanderen. Hoe verschillend is het werken ?

Hans Peter : “Euh, geen gemakkelijke vraag… In Londen word je misschien anders gewaardeerd. Dat mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Misschien is het omdat je buitenlander bent dat men bepaalde verwachtingen heeft. Er is wel meer concurrentie én het publiek is ook wel anders. In Vlaanderen zit er vooral eigen publiek, in Londen zitten er vooral veel toeristen in de zaal. Daar leven die shows van toeristen én die stellen hoge verwachtingen want sommigen spaarden soms lang om eens naar Londen op bezoek te kunnen komen en om een bepaalde voorstelling bij te wonen. De verwachting van dat publiek ligt dus wel hoger dan hier in Vlaanderen omdat Londen nu eenmaal het Mekka is voor musicalliefhebbers.”

Je bent 55 jaar. Moet je nu nog audities doen om een rol te verkrijgen of komen de producenten zelf bij je aanbellen ?

Hans Peter : “Dat varieert. Soms word je gewoon gevraagd. Het kan zijn dat je zelf interesse hebt in een rol. De producent wil je, maar de regisseur kent je niet. Dan is het normaal dat je een auditie doet. Gaat het over een nieuwe voorstelling, dan is het niet onlogisch dat ze eerst willen horen hoe je klinkt in een rol en hoe je klinkt in samenzang met de tegenspelers.”

Hans Peter Janssens in gesprek met onze Showbizzmedewerker PADI in Jardin Public in Berchem.
Hans Peter Janssens in gesprek met onze Showbizzmedewerker PADI in Jardin Public in Berchem.© (Foto FODI)

Moet je in Vlaanderen harder knokken om aan werk te geraken ?

Hans Peter : “Ik kan nu natuurlijk niet meer dezelfde jeune premier-rollen spelen als 20 jaar geleden maar door mijn leeftijd kom ik nu ook in aanmerking voor andere rollen . Bij de vrouwen ligt de concurrentie nog hoger dan bij de mannen. In mijn geval valt het dus redelijk mee. Bovendien zijn er op het ogenblik wel redelijk veel producties, meer dan de laatste paar jaren, gelukkig maar.”

Welke musicals vind je zelf toppers ? Ik bedoel dan musicals waarin je meespeelde, niet meespeelde of hoopt ooit mee te mogen spelen?

Hans Peter : “Ik denk niet echt op lange termijn. Ik kan dus niet zeggen wat ik binnen vijf jaar zal doen en welke rol ik dan zou willen vertolken in een bepaalde musical. Ik laat mij graag verrassen door rollen die ik nog niet ken maar voor drie musicals mogen ze mij gerust altijd wakker maken : Jekyll&Hyde, Phantom of the Opera en Les Misérables. En misschien eindigt mijn carrière ooit met Don Quichotte in Man of La Mancha, dan is de cirkel helemaal rond.”

In Vlaanderen zijn musicals precies een hype geworden. Overal zie je affiches opduiken met musicals. Zorgt dat niet voor een oververzadiging ?

Hans Peter : “Die vraag laat ik over aan de producenten… Voor ons als acteurs zeg ik : hoe meer aanbod, hoe liever. Ik hoop enkel dat het publiek volgt en ons dus blijft steunen. Ik denk dat de interesse in musical in Nederland nog altijd groter is, maar de markt is daar natuurlijk ook groter. Hopelijk gaat de interesse in Vlaanderen in blijvende stijgende lijn.”

Je wordt wel eens uitgenodigd naar premières van musicals, waarin je niet meespeelt. Kriebelt het dan om kritisch te zijn, om je gedacht te durven zeggen wanneer het minder goed was ?

Hans Peter : “Als ik naar een première ga dan probeer ik collegiaal en kritisch te zijn. Het zal wel beroepsmisvorming zijn maar ik zie heel vlug fouten en dan is het niet altijd makkelijk om me te laten meeslepen in een verhaal. Maar ik kan het ook wel relativeren want het gaat nog altijd om een live performance. Er kan dus van alles gebeuren. Onder collega’s kunnen die zaken op een professionele manier worden besproken”

Hoeveel voorbereidend werk vergt The Best of Musicals voor je ?

Hans Peter : “De meeste nummers tijdens het concert zijn liedjes die ik al heb gezongen. Dat vraagt niet het grote voorbereidingswerk maar we moeten het programma natuurlijk met een nieuwe bezetting inoefenen. Er wordt een viertal dagen apart gerepeteerd en met de voltallige groep.”

Hans Peter Janssens speelt mee in The Best of Musicals in Stadsschouwburg Antwerpen

Hoe kwam dit project The Best of Musicals tot stand ?

Hans Peter : “De organisatie heeft me hiervoor gecontacteerd en ik vond het een prachtig idee omdat er al een tijdje niet zoveel meer is gedaan rond gekende musicalhits. Ik geloof dat het heel tof zal worden. Het wordt een heel afwisselend programma met songs uit Evita, Mamma Mia!, Grease, Frozen, Cats, enz. Ikzelf zing enkele solonummers en duetten met Deborah De Ridder en Fleur Brusselmans uit Phantom of The Opera, Les Misérables en Jekyll&Hyde.”

U zit al jaren in het vak. Had je het ook wel eens moeilijk ? Dacht je ook wel eens aan het zoeken naar een andere job ?

Hans Peter : “Eerlijk, ik heb nooit gedacht dat ik beter zou uitkijken naar een andere job. Ik besef wel dat ik (tot nu toe) geluk heb gehad in deze moeilijke sector. Door mijn klassieke opleiding kan ik ook aan de slag met een ander soort repertoire. Zo zing ik ook klassieke concerten of cross-over pop/klassiek. Ik hou ook van die afwisseling en vind dat echt een meerwaarde.”

Het mooie Brugge is je niet onbekend. Hoelang woon je al niet meer in Brugge ?

Hans Peter : “Sinds 1999. Dat is al een hele tijd, maar mijn familie en vrienden wonen er dus ga ik er nog regelmatig op bezoek. Brugge blijft Brugge hé, dat zijn mijn roots. Brugge is mijn echte thuis. Je mag mij steken waar je wilt, maar Brugge blijft diep in mijn hart zitten.”

(PADI)

Tickets en info The Best of Musicals : www.musichall.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier