Zeebrugge aan wereldtop bij bunkerhavens vloeibaar aardgas

Redactie KW

De haven in Zeebrugge behoort tot de beste bunkerhavens van vloeibaar aardgas, of LNG, ter wereld. Dit zijn havens die uitgerust zijn om schepen die vloeibaar aardgas transporteren te bevoorraden.

Naar aanleiding van de officiële opening van een LNG tankstation vandaag bij de West-Vlaams transporteur Mattheeuws in Veurne, vond deze voormiddag op de Zeebrugse LNG-terminal van Fluxys LNG een congres plaats over de toekomstige rol van vloeibaar aardgas in het baantransport, de binnenvaart en de kustvaart.

Uitstootbeperkingen

Transporteurs worden geconfronteerd met steeds strengere uitstootbeperkingen voor zowel CO² als zwaveldioxide. Die strenge normen in combinatie met de voortdurende stijging van de brandstofprijzen dwingen de transportsector om uit te kijken naar goedkopere en milieuvriendelijkere alternatieven. Het gebruik van vloeibaar aardgas blijkt de beste oplossing te zijn. LNG is goedkoper dan de klassieke brandstoffen en door het gebruik ervan in het baantransport kan de uitstoot van CO² tot 90% teruggeschroefd worden en dat van het schadelijke zwaveldioxide in scheepsbrandstoffen zelfs tot 99%. De technologie bestaat, alleen moet de geschikte infrastructuur nog verder uitgebouwd worden. Zo moeten er meer tankstations en bunkerstations komen waar schepen en vrachtwagens vloeibaar aardgas kunnen tanken.

LNG-bunkerschip

De haven van Zeebrugge heeft zeer veel ervaring op het vlak van LNG-technologie. Al 27 jaar is de hypermoderne LNG-terminal van Fluxys LNG in de oostelijke voorhaven van Zeebrugge actief. Alle havens beweren met een LNG-dossier bezig te zijn, maar het staat vast dat er geen enkele haven op de wereld is die op dat vlak verder staat dan Zeebrugge. Het havenbestuur heeft recent een plan uitgewerkt voor de ontwikkeling van LNG-bunkeractiviteiten in de haven. Het lijkt dan ook logisch dat de combinatie GDF Suez, Mitsubishi en NYK de haven van Zeebrugge zullen kiezen als thuishaven voor het allereerste LNG-bunkerschip in de wereld dat in 2016 in de omvaart komt.

Tweede opvulstraat

Maar Zeebrugge speelt ook een belangrijke rol bij de distributie van vloeibaar aardgas per tankwagen. Momenteel beschikt men op de terminal over één opvulstraat met een capaciteit van 4.000 tankwagenvullingen per jaar. Omdat de groei duidelijk zichtbaar is, plant de terminaluitbater een tweede opvulstraat, waardoor de globale capaciteit tot 8.000 vullingen zou worden gebracht. Zeker is dat Zeebrugge in de toekomst een vooraanstaande rol zal spelen bij de bevoorrading van vloeibare aardgas bij vrachtwagens, binnenvaartuigen en kustvaartschepen.

(FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier