Peugeot 308 SW: echte gezinswagen

De vernieuwde Peugeot 308 SW pakt o.m. uit met een gewijzigd radiatorrooster.
Redactie KW

Volgens de Franse autoconstructeur Peugeot belichaamt de opgefriste 308 als geen ander zijn inspanningen om zijn modellen hoger te positioneren. Het model wordt gecommercialiseerd als vijfdeurshatchback en stationcar. Voorwerp van onze test is de 308 SW 1.2 PureTech-110 Access SW.

De nieuwe Peugeot 308 SW gaat prat op een uitstekende stroomlijn en behoort daarmee tot de beste in zijn segment. Nog altijd kenmerkend voor dit Peugeot-model is de zogeheten i-Cockpit. Die omvat vier onderdelen: een compact stuur, een head-up display, een hoge middenconsole en een 9,7 duim groot aanraakscherm. Het compacte stuur helpt de bestuurder de aandacht bij het bovenste deel van het dashboard te houden, waardoor hij de weg niet uit het oog verliest. Eigenaardig genoeg achtte Peugeot het niet opportuun het fraaiere digitale dashboard uit de 3008 en 5008 over te hevelen naar de 308.

Efficiënte motoren

De voor het interieur gebruikte materialen zijn fijn om te zien én om aan te raken. Is de beenruimte in de 308 berline achteraan eerder bescheiden, dan is dat in de SW-uitvoering met 12 cm extra beenruimte niet langer het geval. Dat de Peugeot 308 SW meer dan ooit een gezinsvriendelijke vierwieler is, blijkt onder meer uit de forse kofferruimte.

Peugeot 308 SW: echte gezinswagen

Op het vlak van motoren zet de Peugeot 308 een flinke stap voorwaarts. Met nóg efficiëntere benzine- en dieselmotoren heeft de constructeur zich tot doel gesteld de uitstoot van schadelijke stoffen zoveel mogelijk terug te dringen. Bij de benzinestokers onderging de in twee vermogensvarianten (110 en 130 pk) verkrijgbare 1,2 liter driepitter daarvoor ingrijpende wijzigingen. De instapbenzinestoker is evenmin te versmaden. Een van de vele troeven van de 308 SW is zijn voorbeeldige weg- en bochtgedrag. In combinatie met een behoorlijk wat feedback biedende directe besturing staat de lichtvoetige Franse break ook nog eens garant voor aardig wat rijcomfort.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier