Olivier Willems is Chocolate Hero

Matthias Feyen
Matthias Feyen Redactie KW

Chocolate Hero Olivier Willems heeft als missie om de Belgische praline te laten schitteren. Daarbij laat hij zich ook inspireren door plaatselijke producten, zoals het Oostendse PoppoLou-bier.

Sinds kort mag de Oostendse chocolatier Olivier Willems zich een Chocolate Hero noemen, een titel die hij kreeg van chocoladefabrikant Callebaut omwille van zijn opvallende pralines. “Ik ontwikkelde een praline met PoppoLou-bier en zeewierjenever, een karamel van rode bes en açaibes, cacaonibs en zeezout. De açaibes smaakt naar noten en cacao en vormt zo een link naar chocolade. De exotische toets komt uit Brazilië en verwijst naar Tomorrowland. Op dat festival zal je de pralines kunnen proeven”, legt Olivier uit, die zijn creatie deze week uitgeroepen zag worden tot de beste Belgische praline.

De chocolatier droomde er als kind van om banketbakker te worden, maar raakte tijdens zijn studies aan de hotelschool Ter Groene Poorte door de les chocolaterie gebeten. Sindsdien staat zijn leven in het teken van chocolade. “Callebaut stimuleerde ons om producten uit onze eigen streek te gebruiken. Vandaar mijn keuze voor North Sea Beer PoppoLou, dat met zijn brouwzouten en zilte nasmaak – het is niet voor niets een Noordzeebier – past bij de zure rode bessen. Mijn creatie is ook een knipoog naar de Rock Strangers, de beelden van Arne Quinze in Oostende. Dat zie je aan de felle kleur van de pralines, denk aan de kleur van een ondergaande zon. Zo was de naam Poppolou Rocks voor mijn praline snel gevonden.”

“Mijn praline op basis van bier is een knipoog naar de Rock Strangers”

Het bier zelf is een idee van Vanessa Demeij en Glenn Rotsaert, uitbaters van café Manuscript uit Oostende. De naam van het bier verwijst naar de twee zonen van het koppel, Poppo en Lou. Je kan PoppoLou sinds een aantal jaar proeven in de bekende kroeg in de Oostendse uitgaansbuurt, maar sinds kort is het gerstenat ook op andere plaatsen te verkrijgen. “De vraag werd zo groot dat we besloten het bier in grotere volumes te brouwen. We werken samen met een aantal drankenhandels die PoppoLou verdelen, maar we gaan ook zelf met onze bierbakken op toer”, aldus Vanessa.

Er is zelfs interesse uit het buitenland. “We willen het bier graag als streekproduct introduceren en geven dus eerst voorrang aan horecazaken uit de regio. We willen trouwens niet stoppen bij PoppoLou, maar denken aan een eigen kustbrouwerij onder de naam Brasserie du Bord de Mer. Oostende telde tientallen brouwerijen in de 19de eeuw, dus waarom zouden we die traditie geen nieuw leven inblazen?”

Olivier Willems juicht die plannen alvast toe. “De creativiteit die je in chocolade vindt, is onvoorstelbaar oneindig. In alles zie je wel een mogelijkheid om smaakexplosies te creëren, zeker ook in bier.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier