Jasper Derluyn: “Ik hou van het avontuurlijke”

Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Zijn vrienden spreken hem aan als JazzDee of als ‘expressieve palmtortel’, maar op de dienst bevolking van Roeselare kennen ze hem als Jasper Derluyn. Als de jonge twintiger niet op de schoolbanken zit, dan staat hij achter de draaitafels of vind je hem op een zelfgemaakte constructie bij de scouts.

Wie is Jasper Derluyn?

Jasper Derluyn (21) woont in Roeselare. Hij studeert industrieel productontwerp aan Howest in Kortrijk.

Hij is de zoon van Filip Derluyn en Elsie Ledeyne en de broer van Robin (23) en Lisette (17). Jasper is sinds vier jaar samen met de Roeselaarse Trees Coene (23).

Sinds het eerste leerjaar is hij aangesloten bij Scouting Roeselare. Hij is nu al drie jaar leider.

Onder de naam JazzDee draait hij hiphop, funk, wereldmuziek en aanverwante genres. Hij heeft ook zijn eigen concept: ‘JazzDee invites’.

www.jazzdee.com

“Volgens mijn totemnaam ben ik een palmtortel. Die trekt graag op in groep, maar kiest zijn eigen weg.”

“Tijdens de week studeer ik industrieel productontwerp in Kortrijk. Voor het vak vormgeven ontwierp ik dit jaar mijn eigen platenspeler, die ik ook zelf samenstelde. Hij heeft een gleuf waarin je de plaat kan opbergen en heeft een transparante frame, zodat je de motor en elektronica kan zien. Voorlopig blijft het bij dit ene exemplaar op mijn kamer, maar het kriebelt om er nog meer te maken. Misschien bedenk ik later wel heel persoonlijke platendraaiers, op maat van de klant.”

“Voor het vak vormgeven ontwierp ik mijn eigen platendraaier. Een uniek stuk!”

“In het weekend breng ik veel tijd door bij de lokale scoutsgroep, waar ik veel vrienden heb die ik al jarenlang ken. De voorbije twee jaar gaf ik leiding bij de afdeling Akabe voor mindervaliden, maar nu ben ik leider voor valide jongeren van het tweede tot het vijfde middelbaar. Dat is intens, maar het geeft mij veel voldoening. Bij Akabe had ik vooral het gevoel van ‘zorgen voor’, nu is het meer ‘scoutesk’. Op kamp gaan met tenten, sjorren, je eigen potje koken… Ik hou van dat avontuurlijke.”

“Vorig jaar mocht ik op RSL Jazz draaien. Dit is een affiche die ik zeker koester.”

“Vier jaar geleden begon ik te deejayen als JazzDee. Die naam komt van mijn initialen en van mijn voorliefde voor jazz, want vroeger speelde ik tenorsax. Veel leeftijdsgenoten draaien met USB, maar ik hou het oldskool met platendraaiers en vinyl. Ook qua genres overigens: ik draai hiphop, maar ook funk, disco, beats, wereldmuziek… Online koop ik mijn platen meestal via Bandcamp, omdat de centen dan rechtstreeks naar de artiest gaan en omdat je daar ook dikwijls pre-orders en exclusives kan scoren. Maar uiteraard snuister ik ook graag in de platenbakken, bijvoorbeeld bij The Vinyl Corner in Kortrijk. Nieuwe muziek ontdek ik daar, of op YouTube of Mixcloud.”

“Mijn vader had vroeger veel rock- en metalplaten. Zelf grijp ik liever naar andere genres.”

“De radio stem ik meestal af op Radio 1, omdat daar soms obscure dingen passeren. Alleen de zondagavond luister ik naar Studio Brussel, voor LeFtO zijn show. Hij is een van mijn grote voorbeelden, naast ook Cut Chemist van Jurassic 5. Zij combineren hiphop met afro, latin en house in hun sets, en zo ben ik ook die genres gaan appreciëren. Ik omschrijf mezelf nu als worldwide dj. Het gaat van België tot de VS, Indonesië of Afrika. Als het goed klinkt, dan draai ik het.”

“Tegenwoordig experimenteer ik ook wat met drumpads, om zo zelf beats te maken.”

“Platen kopen is een dure hobby, maar gelukkig kom ik alsmaar vaker aan de bak als dj. Vorig jaar stond ik op RSL Jazz en ik kom regelmatig in Café Cirque in Roeselare. Ondertussen draaide ik ook al enkele keren buiten onze provincie, waar ze mij zowel voor allnighters als voor sets van een paar uurboeken. Ik probeer het verschil te maken met mijn brede muzieksmaak en met mijn scratches en beatjuggles, waarmee ik mijn dj-sets net dat tikkeltje extra meegeef.”

“Op mijn eigen event ‘Jazz Dee invites’ nodig ik in samenwerking met Pelzen opkomende artiesten of deejays uit van wie ik zelf fan ben. Zo wil ik anderen nieuwe muziek laten ontdekken en probeer ik hun muzikale blik te verruimen. Om het laagdrempelig te houden, is de entree altijd gratis. Om echt geld in het laatje te brengen, zou ik grotere namen moeten boeken die bekend zijn bij het brede publiek, maar dat is nu net níét de bedoeling van dit concept.”