Het spiegelpaleis van Gaasbeek

04/08/17 om 06:00 - Bijgewerkt op 03/08/17 om 10:27

Het kasteel van Gaasbeek, in het Pajottenland, liep de voorbije jaren regelmatig met tot de verbeelding sprekende tentoonstellingen in de kijker. Hedendaagse kunstenaars gaan daarbij de confrontatie met het imponerende kasteel en zijn luxueuze interieur aan. Drijvende kracht achter die moderne visie op wat een museum kan zijn, is directeur Luc Vanackere.

Vorig jaar ging het Mechelse theatergezelschap Abattoir Fermé in het kasteel van Gaasbeek op zoek naar de essentie van decadentie in de tentoonstelling Divine Decadence. Het kasteel werd eerder ook al het onverwachte decor voor het werk van artistiek buitenbeen Sam Dillemans. In het tweeluik Once upon a castle en Twice upon a castle wekte het Britse kunstenaarscollectief WildWorks het verleden van het kasteel zelf weer tot leven met installaties, performances en soundscapes. Dat zijn maar enkele van de tentoonstellingen die een talrijk én nieuwsgierig publiek naar Gaasbeek lokten. Stuk voor stuk evenementen die je doorheen het kasteel sleepten, de verbeelding prikkelden, verwondering en meer vragen dan antwoorden opriepen - want deze laatste mag je in Gaasbeek altijd zelf invullen - en daardoor confrontatie en dialoog uitlokten.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

KW-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van KW

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang dagelijks twee updates in uw mailbox met het belangrijkste nieuws uit West-Vlaanderen, aangeboden door de redactie van KW!