Heel ruime Skoda Octavia Combi

Redactie KW

Doorgaans omvat een facelift vandaag de dag niet veel meer dan een gewijzigde bumper. Maar bij de nieuwste Skoda Octavia is dat geenszins het geval. De Tsjechische constructeur heeft zijn bestseller echt grondig herwerkt. Wat wel gebleven is, is dat het model net als vroeger als berline en break (combi) te verkrijgen is.

De nieuwste Octavia Combi mag dan wel acht millimeter langer zijn dan vroeger, op de ruimte in het interieur heeft dat geen invloed. Wie op zoek is naar een stationcar uit het C-segment die zowel op de achterbank als in de koffer veel ruimte biedt, kan niet om de Skoda Octavia Combi heen. Hij blijft de ruimste in zijn klasse. De zetels vooraan zitten prima. Bijzonder comfortabel is de zowel in de hoogte als in de lengte verstelbare middenarmsteun. De rugleuning van de achterbank kan in een 40/60-verhouding worden neergeklapt.

Zoals we inmiddels van Skoda gewoon zijn, oogt het functioneel vormgegeven dashboard overzichtelijk. Het instrumentarium is duidelijk afleesbaar. Bovendien zitten de voornaamste bedieningselementen keurig binnen handbereik. Het stuur ligt goed in de handen en is zowel in de hoogte als in de diepte verstelbaar. Op het vlak van connectiviteit biedt de vernieuwde Skoda Octavia Combi ultramoderne oplossingen. Samen met de facelift kreeg de Octavia nieuwe infotainmentsystemen. Skoda Connect omvat de diensten van Infotainment Online en VCare Connect. Het voorbeeldig functionerende multimediasysteem pakt o.m. uit met een 9,2 duim groot scherm. Het topsysteem Columbus biedt o.m. een WLAN-hotspot en kan worden uitgerust met een simkaartmodule voor een supersnelle LTE-internetverbinding aan boord. Aan rijhulpsystemen ontbreekt het de Skoda Octavia Combi evenmin. Zo zorgen Blind Spot Detect en Rear Traffic Alert voor extra veiligheid bij het wisselen van rijstrook en helpen ze tegelijk bij het achterwaarts uitparkeren.

Beproefde oliestoker

Heel ruime Skoda Octavia Combi

Wij testten de Skoda Octavia Combi GreenTec met de beproefde 1.6 TDi, goed voor een hoogste vermogen en koppel van resp. 85 kW/115pk en 250 Nm (bij 1.500-3.000 t/m). In serie is de viercilinder gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met zijn 115 paarden biedt de 1.6 TDi voldoende trekkracht voor de forse stationcar, zij het ook niet meer dan dat. Een zesbak had het motorpotentieel wellicht nog beter kunnen benutten. Je mag de zelfontbrander ook niet onder de 1.500 toeren laten komen en om vlot op te schieten, mag je ook niet opzien tegen wat schakelen. Dat laatste verloopt wel erg soepel, terwijl ook de koppeling mooi te doseren is. Zuinig omspringen met de brandstof vindt de dieselrijder belangrijker dan het acceleratievermogen of de topsnelheid. Gemiddeld verstookt de 1.6 TDi 4,2 liter diesel per 100km, wat overeenkomt met een C02-uitstoot van 106gram per kilometer. Een sprinter is de Skoda Octavia Combi 1.6 TDi weliswaar niet, maar een 0-100km/u-sprint in 10,2 seconden en een topsnelheid van 201km/u zijn best aanvaardbaar. De elektrisch bekrachtigde besturing voelt vrij natuurlijk aan en biedt voldoende feedback. Kortom, de Skoda Octavia Combi is een auto waarmee je heerlijk kilometers kunt vreten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier