Feesten in stijl: Eliza’s ultieme decoratietips

Redactie KW

Interieurblogster Eliza De Waele weet wat hip is. Nu de tijd van feestjes – communies, lentefeestjes, huwelijken en noem maar op – weer aangebroken is, verklapt ze hoe je door slim te decoreren je feestje omtovert tot een onvergetelijk evenement. Ze testte haar tips zelf uit op de doop en babyborrel van haar dochter Lucet.

Het recept voor een succesvol feestje bevat vier belangrijke ingrediënten: de locatie, de indeling, de aankleding en de persoonlijke touch.

De locatie

Lucets naam kwam overal terug: zo kreeg ons feest meteen een persoonlijke toets.
Lucets naam kwam overal terug: zo kreeg ons feest meteen een persoonlijke toets.

We hebben lang gezocht naar de perfecte locatie, want daar staat of valt alles mee. Probeer bij het zoeken naar een locatie out of the box te denken. Denk aan leuke plaatsen met wat ruimte. Misschien helpen ze je bij de lokale manege graag verder? Of zoals bij ons in de surfclub, het café of het koffiehuis waar je regelmatig over de vloer komt. Wij hebben er lang over nagedacht, maar zijn uiteindelijk erg blij dat we het feest bij Sofie en Dieter in de surfclub hebben gegeven. De doop in de duinen, het feest op het terras, alles zo dicht bij zee. De locatie was echt wie we zijn.

De indeling

Eliza en Lucet: genietend van het feest.
Eliza en Lucet: genietend van het feest.

De volgende stap is de indeling bepalen. Ga daarvoor na wat je nodig hebt, wat zeker aanwezig moet zijn… Bij ons was er sowieso een bar in de surfclub, maar ik wilde ook graag een taartjesbuffet van onze bakker naast de deur, dus daarvoor had ik lange tafels nodig. Ik wilde achter dat buffet witte wanden die ik zou kunnen aankleden. Meestal plaats je je buffettafels gewoon tegen een muur, maar dat was bij ons in de duinen geen optie. Dus huurden we tentoonstellingswanden.

Het zit hem vaak in de details: naast bedankingskaartjes hadden we ook bloempotjes met Lucets naam op.
Het zit hem vaak in de details: naast bedankingskaartjes hadden we ook bloempotjes met Lucets naam op.

Heel belangrijk bij het bepalen van de indeling is zorgen voor een logische circulatie: denk dus na over waar de kindjes kunnen spelen, waar oudere mensen rustig kunnen zitten…

“Zorg voor een polaroidcameraatje en gastenboek”

De aankleding

Met bamboestokjes en lint bakenden we het pad af naar de plek in de duinen waar de ceremonie doorging.
Met bamboestokjes en lint bakenden we het pad af naar de plek in de duinen waar de ceremonie doorging.

Eens je de locatie hebt en de indeling bepaald is, volgt het leukste stuk: het aankleden. Daarvoor zocht ik wat inspiratiebeeldjes op Pinterest. Met die voorbeelden trok ik naar een plaatselijke ballonnenwinkel, want ik wilde graag enkele ballonnenslingers met groen tussen zoals je die nu vaak op plaatjes ziet. Daarnaast wilde ik ook Lucets naam in gouden letterballonnen.

Tulpen en eucalyptus: stijlvol en niet zo duur.
Tulpen en eucalyptus: stijlvol en niet zo duur.

Mijn andere deco kocht ik bij Ikea, Hema en Vandervennet. Ik wilde het vrij over the top, dus ging ik voor heel veel vlaggetjes (die geven altijd een feestelijk gevoel), slingers, pompons, leuke servetten… Bij Vandervennet kocht ik lint en bamboestokjes om een pad af te bakenen naar de plek in de duinen waar de ceremonie plaatsvond. Ik kocht er ook een gouden bloempot die we als doopvont hebben gebruikt, witte tafellakens… Ten slotte bracht Action soelaas voor de dienborden en dergelijke voor het buffet!

Feesten in stijl: Eliza's ultieme decoratietips

The finishing touch creëer je uiteraard met bloemen. Ik ging voor een combinatie van tulpen en eucalyptus. Ik kocht 50 tulpen en ongeveer 40 takken eucalyptus en daarmee hadden we echt ruim voldoende! Leuk extraatje: het zijn twee groen- en bloemsoorten die niet veel kosten. Zet eucalyptus in een vaas en je hebt meteen een Pinterest-gevoel! De bloemen bestel je best wel even op voorhand bij je bloemist. Mijn mama maakte ook papieren strandbloemen om het strandthema extra te benadrukken. Heel wat werk, maar een superleuk resultaat en zulke bloemen staan echt leuk op elk kinderfeest!

De persoonlijke toets

Feesten in stijl: Eliza's ultieme decoratietips

Zitten locatie, indeling en aankleding goed, dan is het tijd voor de persoonlijke toets, die ervoor zorgt dat iedereen nog lang na datum weet wiens feestje zo fantastisch was. Zo’n persoonlijke touch geven aan je feestje is helemaal niet moeilijk: zorg voor een leuk bedankingskaartje (de mijne kwamen gewoon van Smartphoto: ontwerpje kiezen, foto erin en klaar!) en zet hier en daar wat zaken neer waar de naam van het feestvarken(tje) op staat.

Denk voor de locatie ook eens out of the box: het hoeft niet altijd in een feestzaal te zijn.
Denk voor de locatie ook eens out of the box: het hoeft niet altijd in een feestzaal te zijn.

Een polaroidcameraatje (zoals je bij Hema kunt kopen) is ook tof: laat het gewoon ergens liggen zodat je gasten ermee aan de slag kunnen. Wij zorgden ook voor een leuk gastenboek, waar iedereen boodschappen voor Lucet in kon schrijven. Leuke herinneringen gegarandeerd!

Eliza is interieurblogger, styliste en content creator op haar eigen blog www.ergenstussenin.be waar je elke week terechtkunt voor heel wat interieurtips.