Eva Dewaele: “Ik wou eerst een kledinglijn ontwerpen, maar dat is veel arbeidsintensiever dan handtassen maken”

© IV
Mia Vanacker

Van een hotelopleiding naar de leiding over een trendy modezaak. Van een carrièreswitch gesproken. Eva Dewaele en haar man Sébastien Plaetevoet waagden hun kans. Sinds 1 februari ontvangen ze hun klanten met veel overgave en visie in een niet-alledaagse kledingzaak, annex handtassenatelier, annex koffiebar, annex gezellig hoekje om eventjes te praten…

Wie is Eva Dewaele?

Eva Dewaele is 36 jaar en getrouwd met Sébastien Plaetevoet. Het koppel woont in Nieuwpoort.

Ze volgde de opleiding hotel aan de hotelschool Spermalie in Brugge, werkte een aantal jaren in de horeca en runde samen met haar man een zaak voor de verhuur van fietsen en gocarts. Ruim twee jaar geleden startte ze de opleiding handtassen ontwerpen aan de Westhoek Academie Koksijde (WAK). Sinds 1 februari zijn Eva en Sébastien het gezicht van Eva Dew, een kledingzaak en belevingswinkel.

In de weinige vrije tijd die haar rest, geniet Eva van het leven, van iets te gaan eten of drinken of van een thriller.

“Tot mijn 25ste werkte ik in de horeca. Toen leerde ik Sébastien kennen en gingen we samen een zaak van verhuur van fietsen en gocarts runnen aan de Zeedijk in Nieuwpoort-Bad. Tot ik enige tijd geleden door mijn zus de wondere wereld van de handtassen ontdekte.”

“Naast kledij maken de mijn eigen ontworpen handtassen en nog enkele accessoires deel uit van het aanbod.”© IV

“Samen met mijn zus Sarah ben ik ruim twee jaar geleden begonnen met de opleiding leder bewerken aan de Westhoek Academie. Ik zit nu in mijn derde jaar; in totaal kan ik zeven jaar volgen. Het is een leuke opleiding, omdat je er enerzijds het technische aspect van leder bewerken leert en anderzijds ook je creatieve ding kan doen. Sébastien is nu ook aan de opleiding begonnen. Of hij die afmaakt, weet hij nog niet, maar voor hem – en ook wel voor mij – is het interessant dat ook hij de basistechnieken van patronen tekenen en knippen kent. Op die manier kan hij mij ondersteunen en veel voorbereidend werk doen. Nu we met de winkel gestart zijn, is samenwerken nog belangrijker.”

“Van een spannende thriller kan ik best wel genieten.”© IV

“Een half jaar nadat ik aan de cursus begonnen was, ben ik al als handtassenontwerper in bijberoep van start gegaan. Voor ik de cursus handtassen ontwerpen begon, had ik al drie jaar mode aan de Westhoek Academie gevolgd. Ik wou eerst een kledinglijn ontwerpen, maar dat is veel arbeidsintensiever dan handtassen maken. Als je met een eigen kledinglijn wil uitpakken moet je van één stuk al enkele maatjes hebben en die het liefst ook aan de man brengen. Met handtassen is dat anders. Je maakt er eentje, en slaat ze aan, dan kan je nog exemplaren bijmaken. Of een originele variant.”

“Eigen aan het concept van belevingswinkel is mijn atelier, achteraan de winkel. Zo zien de mensen ook hoe een handtas ontstaat.”© IV

“Ik hou het dus liever bij handtassen. Bovendien kan ik met unieke exemplaren uitpakken. Mijn handtassen etaleer ik ook in de winkel. Achteraan in onze zaak heb ik mijn atelier. De mensen kunnen gerust een kijkje komen nemen terwijl ik bezig ben. Of Sébastien en ik wisselen af. Als ik met klanten bezig ben, kan hij wat uitleg in het atelier geven. Vandaar dat het volgen van de cursus voor ons beiden heel interessant is.”

“Wie eventjes tot rust wil komen, kan in de zithoek een kop koffie drinken. Bij ons ligt de nadruk op gezelligheid en beleving.”© IV

“Onze zaak hebben we de naam Eva Dew gegeven, chopsticks vormen zowat ons logo. We houden alle twee heel erg van het Oosten, gaan er graag op reis en ook de eetcultuur fascineert ons. De chopsticks verwijzen naar de finesse van onze zaak. We hebben vrij exclusieve kleding voor dames en heren van merken die elders niet meteen verkrijgbaar zijn, zoals enkele Scandinavische merken, een Nederlands en Frans merk. We hebben een aanbod voor moeder en dochter variërend tussen de 30 en 300 euro. Maar je vindt bij ons ook accessoires zoals schoenen, zonnebrillen en enkele juweeltjes.”

“Wij houden erg van het Oosten. Ook op culinair vlak. De chopsticks hebben we in ons logo verwerkt. Die verwijzen naar ‘finesse'”.© Getty Images/iStockphoto

“En koffie! In onze winkel hebben wij ook een zithoekje, waar je even tot rust kan komen bij een kop koffie of een ander drankje. Wij hebben onze zaak als een belevingswinkel geconcipieerd. Je kan er shoppen, het handtassenatelier bezoeken, iets drinken, een praatje slaan… Tegen de paasvakantie zou er ook een terras voor de winkel moeten liggen, voor de ultieme beleving in de zon.”