Eclipse Cross: echte gezinswagen

Een "opvallende" suv-coupé
Redactie KW

Van de compacte Eclipse Cross wordt verwacht dat hij Mitsubishi opnieuw op de kaart zet. Het model, dat een wereldprimeur was op het jongste Autosalon van Genève, opereert in het erg geliefde segment van compacte cross-overs/SUV’s. Het moet voor de Japanse autoconstructeur een nieuw tijdperk inluiden.

De Eclipse Cross positioneert zich in het Mitsubishi-gamma tussen de ASX en de Outlander. Eclipse verwijst naar de populaire sportwagen die Mitsubishi in de VS bouwde tussen 1989 en 2012. De fabrikant noemt zijn nieuwste model een SUV-coupé, die de stoerheid van een SUV combineert met een dynamische coupélijn. De Eclipse Cross oogt alvast opvallend met zijn schuine achtersteven met de in twee delen opgesplitste achterruit, die wel wat zicht ontneemt.

In het interieur worden grote oppervlakken zoals het dashboard en de portierpanelen afgewerkt met een zacht aanvoelend, golvend leerachtig materiaal dat contrasteert met de zilverkleurige afwerking van de harde oppervlakken. De bestuurder kijkt uit op een conventioneel, maar prima afleesbaar instrumentarium. Voor het eerst maakt Mitsubishi voor de bediening van het infotainmentsysteem gebruik van een touchpad in plaats van een draaiknop. De Mitsubishi Eclipse Cross is een voortreffelijk inzetbare gezinswagen.

Eclipse Cross: echte gezinswagen

Nieuwe turbomotor

Voorlopig is de Mitsubishi Eclipse Cross te verkrijgen als voor- of vierwielaandrijver, maar met slechts één benzinemotor. Het betreft de nieuw ontwikkelde, vier cilinders tellende 1,5 liter turbomotor. Later dit jaar komt er een 150 pk sterke 2,2 liter oliestoker bij, die uitsluitend gecombineerd wordt met een gloednieuwe achttrapsautomaat. Wij testten de S-AWC-uitvoering met standaard een traploze automaat. De koppelrijke vierpitter vormt een prima span met de automaat, die je desgewenst ook met flippers aan het stuur kan bedienen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier