Duurzame huidverzorging op zijn West-Vlaams

Redactie KW

Huidverzorging en ecologie hebben mekaar al een tijdje gevonden. Maar de Lendeleedse Marianne Priem miste eenvoud en eerlijkheid in het aanbod. Dus stak ze al haar creativiteit in de ontwikkeling van een 100 % duurzame huidverzorgingslijn voor mannen en vrouwen.

“Vijf jaar geleden was je nog een geitenwollensokkenmeisje als je bezig was met fairtrade of biokatoen. Maar we voelen dat de consument van nu anders in het leven staat, dat hij bewuste keuzes maakt en gezonder wil leven”, vertelt Marianne. “Met de producten uit onze verzorgingslijn Líkami willen we die keuze voor duurzaam en ecologisch toegankelijker maken. Ik geloof ook echt in dit verhaal. Samen met een partner, die de producten ontwikkelt, hebben we gekozen voor een unieke combinatie van duizendblad, salie, grote klit en sint-janskruid. Die kruiden hebben elk hun specifieke eigenschappen, die wij in een unieke blend hebben gegoten, waarvan wij overtuigd zijn dat die goed voor ons is. Een voorbeeld? Duizendblad gaat huidveroudering tegen en salie werkt kalmerend en verstevigt de huid.”

“Mijn man Lieven is de ondernemer”, benadrukt Marianne. “Hij ziet het potentieel en buigt zich over het businessplan. Als jonge twintigers woonden we twee jaar in China.

Na onze terugkeer wilden we iets doen met dat land en zo ontstond ons accessoiremerk Titto. Ik ontwierp sjaals en juwelen geïnspireerd door en met materialen uit het Verre Oosten, mijn man bouwde het merk uit. We zijn een zeer complementair team”, vertelt Marianne. “Vier jaar geleden hebben we Titto verkocht. Toen ben ik me beginnen te verdiepen in de creatie van de producten van Líkami, van de samenstelling tot het grafische ontwerp. Handwerk vind ik heerlijk.

“We gaan voor kracht, eenvoud en puurheid”

Als ik aan iets kan werken, kneden of boetseren, al is het tussen vier muren, dan voel ik altijd veel voldoening.”

Inspiratie op reis

Haar inspiratie haalt Marianne in de grootsteden, waar ze de trends van morgen gaat opsnuiven. “Ik geloof in de toekomst van de conceptstores. In Londen kan je, nog meer dan in Parijs, de komende trends zien aankomen. Een conceptstore waar je zowel kledij als cosmetica, papierwaren en boeken kan vinden of een kledingzaak waar je een koffie kan drinken, dat vind ik de max.

Dat zijn de winkels voor de zoekende mens. Met de platte commercie is het gedaan, dat voel ik en dat vind ik een troef. Hetzelfde met reizen. Tegenwoordig is het in om op unieke plekken te komen. Ikzelf ben helemaal verzot op lokale markten zoals die van Marrakech, waar al mijn zintuigen geprikkeld worden.”

Líkami betekent ook helemaal van nul beginnen. Nieuwe verdelers zoeken, maar ook voluit voor de sociale media gaan. “Ik vind het allemaal heel tof, alle veranderingen die gebeuren. Ik wist tijdens mijn studies al dat ik als diëtiste niet in de medische wereld zou terechtkomen. Ik zie zo graag de flow van een product, hoe iets ontstaat in een bedrijf. Je staat er niet altijd bij stil wat daar allemaal bij komt kijken. Maar het is allemaal heel boeiend.”

En de naam Líkami? “Die betekent lichaam in het Oudnoors of IJslands. IJsland staat voor puur natuur, kracht, eerlijkheid en zuiverheid. Dat is wat ik wil bereiken. We hebben bijvoorbeeld maar één verzorgingscrème, voor jong en oud, voor man of vrouw. Simpel dus.”

www.likami.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier