De humor van Hong Kong Dong

Boris, Sarah Yu en Geoffrey: bij Hong Kong Dong is ook visuele kunst nooit ver af.
Redactie KW

‘Touching Underwear’. Neen, wij willen je niet aanzetten tot grensoverschrijdend gedrag. Dat is gewoon de titel van de single die afgelopen zomer gelicht werd uit ‘Kala Kala’, de opvolger van het vijf jaar oude ‘Sweet Sensations’ van Hong Kong Dong. “We maken graag zaken met een zekere gelaagdheid.”

Een middag in Gent. Afspraak in Shinsen, een hip adresje, met Sarah Yu Zeebroek (33) en haar twee jaar jongere broer Boris. Als ze binnenkomt, blijkt Boris (die dezer dagen ook door het leven gaat als Bolis Pupul, die Charlotte Adigéry assisteert bij WWWater, en ook bij The Germans speelt, red.) verdacht veel op haar vriend Geoffrey Burton, de wijd en zijd gewaardeerde gitarist die de voorbije jaren muzikale assistentie verleende aan een rozenkrans artiesten, variërend van Arno Hintjens over Daan en Triggerfinger tot zelfs Adamo, Grace Jones en de Zwitserse Sophie Hunger. “Mijn broer kan er niet bij zijn, omdat hij momenteel de handen vol heeft met zijn werk voor Deewee Records(het label van de broers Stephen en David Dewaele van Soulwax, red.),” verschoont Sarah Yu zich, “maar ik kan buikspreken voor mijn broer, dus zo erg is dat nu ook weer niet.”

“We werkten slechts één dag aan een nummer”

Samen met haar broer en haar vriend vormt ze al jaren Hong Kong Dong, het behoorlijk prettig gestoorde trio, dat in 2008 de finale van Humo’s Rock Rally haalde en onlangs zijn tweede langspeler Kala Kala uitbracht. In geen tijd namen ze acht songs op in Denia, een dorp ten noorden van Benidorm. Die staan nu op een elpee met een hoes die Sarah Yu tekende. Bij de Zeebroeks viel de appel immers niet ver van de boom, want als dochter van Kamagurka behaalde ze een master beeldende kunst illustratie aan Sint-Lucas Gent.

Sarah Yu: “Je kan letterlijk en figuurlijk van een improvisatietrip gewagen, want we trokken naar Spanje zonder ook maar één noot voor te bereiden. Een manier om uit onze comfortzone te breken. In Denia zaten we ook afgezonderd van de buitenwereld en hadden we geen andere besognes.”

Geoffrey: “De enige beperking die we onszelf hadden opgelegd, was dat we slechts één dag aan een nummer zouden werken. Bij zonsopgang zat ik buiten op het terras al te wachten tot Sarah Yu en Boris eraan kwamen. Het enige wat we achteraf nog in Gent gedaan hebben, is teksten geschreven en zangpartijen toegevoegd.”

Sarah Yu: “Het klimaat was ook een bonus. Ik heb echt niets met de winter. Ik kijk nu al uit naar de warmte van de zon op mijn huid. In landen met een warmer klimaat valt het me op dat mensen samen buiten eten, waardoor er volgens mij ook minder eenzaamheid is.”

De humor van Hong Kong Dong

Staan broer en zus dicht bij elkaar of houden jullie er elk een eigen leefwereld op na?

“We zijn close, maar we houden afstand om elkaar vrijheid te gunnen. Ooit heb ik tegen mijn moeder zaliger gezegd dat mijn broer het mooiste cadeau is dat ze me kon geven. Hij heeft meer geduld dan ik en is ook populairder bij de meisjes.”

Geoffrey: “Boris is veel introverter dan Sarah, die best wel extravert is. Toch zijn er raakvlakken, waardoor we het met zijn drieën best wel kunnen vinden.”

Hebben broer en zus veel mee van hun beroemde vader?

“Mijn vader kan in een vingerknip grappen bedenken en tekenen. Daar ben ik niet mee bezig. Met Hong Kong Dong gaan we nooit op zoek naar een grap. Toch is humor iets wat heel belangrijk is voor ons en spontaan naar boven komt. Onze moeder had ook een zeer goed gevoel voor humor en kon ontzettend grappig uit de hoek komen. Soms zijn zaken zo ernstig of triestig dat ik niet anders kan dan lachen. Ik vind lachen een van de mooiste uitingen. Je kan er vele emoties in kwijt. Daarom kan je het niet genoeg doen.”

Boris en jij hebben jullie moeder verloren na een fietsongeluk. Hoe ingrijpend was dat verlies?

“Het is iets wat je de rest van je leven met je meedraagt. Vooral de eerste jaren was het bijzonder zwaar. Hoe langer hoe meer probeer ik de mooie herinneringen te koesteren. Ik heb eruit geleerd dat je niets in het leven onder controle hebt. Controle is een illusie die wij onszelf wijsmaken.”

Jouw vader is een absurdist. Is dat een masker om zijn ware gevoelens te verbergen?

“Houden we de buitenwereld niet allemaal een masker voor? Wie loopt er met zijn ware gevoelens te koop op straat? Weinig mensen, denk ik. Mijn vader kan wél over zijn emoties praten. Hij is geen warme knuffelbeer, maar hij is er wel voor mij als ik hem nodig heb. Hij is supergelukkig in Brugge.”

Samen met onder anderen Jonas Vermeulen en Boris Van Severen toerde Sarah Yu Zeebroek vier jaar lang met The Great Downhill Journey of Little Tommy, een muzikale en visuele voorstelling waarbij ze live tekeningen maakte. Voor de nieuwe productie van voornoemd tweetal The Only Way Is Up! creëerde ze ook het decor met tekeningen gemaakt uit ledkabels. “Ook van culturele centra en musea krijg ik wel eens opdrachten, net als van bladen die me vragen om illustraties te maken bij artikels. Ik kan me moeilijk focussen op louter en alleen één ding”, bekent Sarah Yu. “Tekenen en muziek maken zijn als yin en yang die mijn leven samen in balans houden.”

De humor van Hong Kong Dong

Sarah Yu Zeebroek maakte honderd exemplaren van ‘Kala Kala’ met telkens een ander ontwerp. Als je er een wil aanschaffen, mail dan naar hongkongdonglov@gmail.com.