Veel ongevallen op Gistelsesteenweg Oostende

Op dit kruispunt liet Julie Daivier op 11 januari 2018 het leven. Ondertussen is nog niets veranderd aan de situatie. © JRO
Redactie KW

Op de Gistelsesteenweg gebeurde maandagmiddag nog maar eens een ongeval. In januari kwam de 21-jarige Julie Daivier nog om het leven op het kruispunt met de Oprit nadat ze er met haar fiets werd gegrepen door een bestelwagen die veel te snel reed. Wanneer wordt daar ingegrepen?

Dit jaar gebeurden op de Gistelsesteenweg al heel wat ongevallen. De voorbije jaren groeide de kritiek. Zo wordt er volgens velen veel te snel gereden. “Wanneer zal er eindelijk eens iets aan de Gistelsesteenweg gebeuren”, klinkt het bij Luc Daivier, vader van Julie. “Mijn leven en dat van mijn dochter werd verwoest door een man die veel te snel reed en op de koop toe ook nog eens gedronken had. Ik waarschuwde Julie al van kleins af aan dat ze op die plek altijd uit haar doppen moest kijken als ze de straat over stak. Op de hele Gistelsesteenweg wordt er veel te snel gereden.”

Acties

Julie werd op donderdag 11 januari 2018 gegrepen door een bestelwagen toen ze het kruispunt overstak ter hoogte van de Oprit. De bestuurder blies positief. “Toen Julie aan het fietspad stond, klaar om over te steken werd ze over gelaten door een wagen. Uit de richting van Gistel kwam een bestelwagen met aanhangwagen die Julie niet had opgemerkt. Had die man zijn snelheid aangepast, dan zou mijn Julie misschien nog geleefd hebben.”

Luc ijvert al jarenlang voor een aanpassing op de Gistelsesteenweg en voor andere straten in Oostende. Samen met kinderen uit de buurt ondernam hij al eens actie om maatregelen tegen het snelle verkeer in de buurt van de Gistelsesteenweg te bekomen. Ook Julie was daar dan bij. “Al zeker 20 jaar probeer ik het stadsbestuur duidelijk te maken dat er wat moet gebeuren in verschillende straten in Oostende. Er wordt nog veel te vaak te snel gereden. Ook bij bepaalde weersomstandigheden moeten mensen leren dat ze hun snelheid moeten aanpassen. Weet je dat je tijdens het spitsuur amper de kans krijgt om de weg over te steken? Je moet al levensbedreigende toeren uithalen om die baan over te kunnen steken. Dat is toch niet meer van deze tijd? Jaren geleden werd het kruispunt heraangelegd. Dan kregen ze de kans om het kruispunt een stuk veiliger te maken. In plaats daarvan werd het kruispunt nog onveiliger. Er werd zelfs een woonwijk bijgebouwd verderop, dat komt zeker het drukke verkeer op de Gistelsesteenweg niet ten goede.”

Snelheidsremmers

Volgens Luc zouden snelheidsremmers op de Gistelsesteenweg geen overbodige luxe zijn. “Dat zou al een eerste stap zijn om de snelheid te beperken maar dat zal zeker niet voldoende zijn”, gaat Luc verder.

Op het kruispunt werd een gedenkplaats aangebracht voor Julie. Nog steeds komen familie en vrienden er langs om even stil te staan bij het verlies. Vader Luc, is er sinds het overlijden van zijn dochter niet meer op het kruispunt geweest.
Op het kruispunt werd een gedenkplaats aangebracht voor Julie. Nog steeds komen familie en vrienden er langs om even stil te staan bij het verlies. Vader Luc, is er sinds het overlijden van zijn dochter niet meer op het kruispunt geweest. “Ik kan er nog steeds niet langs komen”, zegt hij.© JRO

“Op het kruispunt waar mijn Julie omkwam moeten hoe dan ook verkeerslichten geïnstalleerd worden met flitspalen. Pas dan zou het verschil kunnen gemaakt worden want het kruispunt is immers het gevaarlijkste punt van de hele steenweg. Dagelijks komen er honderden kinderen langs, op weg naar of van school. Ik kan niet snappen dat het stadsbestuur blijft talmen om actie te ondernemen. Hoe lang zal het nog duren eer er een volgend dodelijk slachtoffer valt? En weet je… niet alleen de Gistelsesteenweg is een heikel punt hoor. Ook de Torhoutsesteenweg en de Nieuwpoortsesteenweg zijn wegen waar veel te snel kan worden gereden. Ik noem het autosnelwegen tot aan Petit Paris. Vaak zie je er wagens in volle vaart voorbij vliegen. Ook daar zijn er geen snelheidsremmers.”

Luc probeert na het verlies van dochter Julie het leven terug op te pikken. “Niets is nog hetzelfde nadat ik Julie kwijt raakte”, zucht Luc. “Ik ben alvast niet meer bang om te sterven omdat ik weet wat op me wacht als ik straks moet gaan. Ik heb nooit iets gehoord van de man die Julie aanreed. Zelfs geen klein briefje met excuses. Ik hoop dat hij alleen al daarvoor zwaar gestraft zal worden. Hij heeft ook een dochter, hoe kan je dan zo hard zijn? Hij moest het daarvoor niet persoonlijk komen doen. Een klein briefje in mijn brievenbus, of via zijn advocaat was al voldoende. Dan wist ik dat hij spijt had. Nu heeft hij op geen enkel moment enig teken van spijt getoond en daar ben ik zo boos om.”

“Verschrikkelijk”

Ondertussen werd Luc lid van ‘Ouders van verongelukte kinderen’. “Om de drie maanden komen we samen. Verschrikkelijk om te zien hoeveel ouders ondertussen hun kind hebben verloren in het verkeer. Het moet gewoon ophouden want als je je kind kwijt raakt stopt ook jouw leven. Mijn leven is niets meer waard. Ik leef van dag tot dag.”

“Ook in de Torhoutsesteenweg en de Nieuwpoortsesteenweg wordt er veel te snel gereden”

Luc werkte tot het ongeval als vertegenwoordiger. “Ik kan nog altijd niet werken. Mijn leven is een hel geworden. Gelukkig ben ik erg gelovig, dat geeft me de kracht om verder te gaan. Anders was ik er al niet meer. Ik heb ook nog een zoontje om voor te leven. Het is voor Julie’s jongere broertje dat ik blijf vechten.”

“De Gistelsesteenweg is een gewestweg, de verantwoordelijkheid ligt dus bij minister Ben Weyts”, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte. “Dat wil echter niet zeggen dat wij geen voorstel klaar hebben. Na het dodelijk ongeval van januari 2018 leeft het enorm dat de oversteek aan het kruispunt Oprit-Gistelsesteenweg-Zilverlaan erg gevaarlijk is. Er is enorm veel kruisend verkeer op de weg die vooral een doorgangsweg is. Kort na het dodelijk ongeval hebben wij als stad onze bezorgdheden overgemaakt aan de bevoegde minister. Via volksvertegenwoordiger Steve Vandenberghe werd in het parlement gevraagd of de minister overweegt om het kruispunt te laten aanpassen met lichten of andere maatregelen. Het Agentschap Wegen en Verkeer liet weten dat het kruispunt momenteel niet opgenomen is op de lijst van gevaarlijke of prioritair te behandelen kruispunten. De stad ziet de oplossing op het kruispunt echter in een groter geheel, namelijk in de verlaning van de A10. De studies zijn klaar, hoewel het Vlaams Gewest opnieuw de finale beslissing moet nemen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier