Toerisme Oostende schuift kwaliteitslijst restaurants naar voren

Zittend links burgemeester Johan Vande Lanotte en rechts tv-chef Dagny Ros Asmundsdottir, staand v.l.n.r. Dries van communicatiebureau x, directeur Peter Craeymeersch van Toerisme Oostende, Liesbet Billiet van Westtoer, Stefaan Couttenye van de restaurantcommissie en Els Goethals van Toerisme Oostende. (Foto HH)
Redactie KW

Toerisme Oostende stelde de eerste twaalf restaurants voor die een kwaliteitstraject met succes doorliepen.

Alle deelnemende restaurants kregen het bezoek van de restaurantcommissie en kregen een mystery team over de vloer. Als beide een positief rapport opleveren, komen de restaurants op de kwaliteitslijst en worden opgenomen in een communicatietraject van Toerisme Oostende. Het kookprogramma Op Oostendse Wijze, dat de voorbije weken op de Facebookpagina van Oostende liep, was een eerste realisatie van dit communicatieverhaal.

De restaurantcommissie startte met Joachim Boudens van Hertog Jan in Zedelgem, Filip Deschacht, Tommy Van den Brandt en Rani De Coninck, maar werd later versterkt met Toni De Coninck, Stefaan Couttenye en Dries Cloet. Toni Deconinck is een gerenommeerd culinair journalist, Stefaan Couttenye is lid van de 33 Meesterchefs en heeft als chef van ‘t Hommelhof in Watou heel wat relevante ervaring. Dries Cloet tenslotte is leraar aan de hotelschool Ter Duinen in Koksijde. De mystery visits worden gedaan door restaurantdeskundigen geselecteerd door Westtoer.

“Niemand uit de boot”

“We zijn heel opgetogen over de eerste resultaten van dit project”, zegt burgemeester Johan Vande Lanotte. “Er is ruimte voor erg verschillende initiatieven. De kwaliteit wordt vooropgesteld, maar er mag zeker een hoek af zijn. Aan het einde van de rit willen we tot een permanente kwaliteitsbewaking komen. Doelstelling is de reputatie te doorbreken dat je om goed te gaan eten in Gent of Brugge moet zijn. Ook Oostende heeft op culinair vlak heel wat te bieden en dat moet bij iedereen bekend zijn.”

32 restaurants schreven zich in voor het kwaliteitstraject, dat voor 20 onder hen nog loopt. Er zijn er bij wie het aanvoelen heerst dat ze niet op de kwaliteitslijst zullen komen, maar burgemeester Johan Vande Lanotte stelt hen gerust. “Er valt niemand definitief uit de boot. Als de restaurantcommissie opmerkingen heeft gemaakt, kunnen ze aanpassingen doorvoeren om toch aan de vereisten te voldoen. Dan komt er een tweede mystery visit. Als zowel het bezoek van de restaurantcommissie als de mystery visit positief uitvallen, komen ze op de lijst. Nieuwe kandidaten kunnen zich ook altijd aanmelden. Het is hoe dan ook een positief project.”

Communicatie

“De restaurants die op de kwaliteitslijst staan, zullen structureel ingewerkt worden in de communicatie van Toerisme Oostende”, zegt directeur Peter Craeymeersch. “Elk restaurant zal een specifieke landingspagina krijgen op visitoostende.be. Hiervoor zullen een professionele fotograaf en journalist het restaurant bezoeken. De pagina’s zullen extra in de verf gezet worden op de website, die goed is voor minimum 80.000 bezoekers per maand. Ook in de nieuwsbrief van Toerisme Oostende, die maandelijks naar 85.000 geïnteresseerden gestuurd wordt, zal maandelijks één restaurant worden voorgesteld.”

De restaurants worden ook naar voren geschoven bij de meer dan 50 bloggers die Toerisme Oostende vorig jaar uitnodigde om Oostende te bezoeken. Zo komen ze mogelijk aan bod in hun blogs. Doorheen het jaar zullen er ook verschillende campagnes gevoerd worden om culinair Oostende in de kijker te zetten. Een eerste voorbeeld was het kookprogramma Op Oostendse Wijze, dat nu loopt op de Facebookpagina van Oostende. Vijf Oostendse chefs gaan er aan de slag met streekproducten samen met tv-chef Dagny Ros Asmundsdottir. (HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier