Oostende maakt zich op voor de oudste tijdrit van Vlaanderen

Topfavoriet Hans Van den Buverie en organisator Dirk Verleyen zijn klaar voor de tijdrit in eigen streek. © MF
Redactie KW

Zondag vindt op de grens van Oostende en Bredene een tijdrit plaats voor liefhebbers.

De tijdrit in Oostende verhuist dit jaar van halfweg de zomervakantie naar zondag 7 mei. Dirk Verleyen nam na de editie van 2015 de organisatie voor zijn rekening. “Twee jaar geleden gaf de organisator er de brui aan en besloot ik om de wedstrijd verder te organiseren. Dit jaar organiseren we de tijdrit voor het eerst in mei. Dat lijkt me geen slecht idee als je de ruimte op de kalender ziet.”

Gestart als Electrabeltijdrit

Dirk heeft zijn roots in Wetteren, maar woont al tien jaar in Bredene en huisde daarvoor ook even in Oostende. “Er zijn niet veel tijdritten in de regio. Ik denk dat onze wedstrijd een van de oudste tijdritten van Vlaanderen is. Zondag vindt, als ik mij niet vergis, de 22ste editie plaats. De wedstrijd stond vroeger bekend als de Electrabeltijdrit. Werknemers van het bedrijf wilden zich meten met elkaar en al snel volgde een uitbreiding. In het begin gebeurde de wedstrijd nog in de duik. Na een verbod vroeg de organisator overal vergunningen aan”, vervolgt Dirk.

“Vroeger had je tijdritten in Dudzele en Oostkamp in mei, maar die wedstrijden zijn allebei weggevallen. Daardoor is er weinig aanbod in het voorjaar”, weet Hans Van den Buverie. Hij hoort zondag bij de favorieten om de wedstrijd te winnen.

Tot 47 km per uur gemiddeld

“Het nieuwe parcours kun je enkel afleggen in wedstrijden. Een simulatie op training vooraf gaat niet, want we rijden langs het Kanaal op de gewestweg zelf. Kort voor Plassendale is er een lus in de industriezone om daarna langs dezelfde weg terug te keren. Zo hebben we een veilig en snel parcours van 17,5 km in totaal”, weet Dirk te vertellen.

“Als de weersomstandigheden niet slecht zijn, zullen de toppers afklokken op een gemiddelde van 47 km per uur. Vorig jaar haalde de winnaar een goede 46 km gemiddeld op een slechter wegdek. De keerpunten kunnen vlotter genomen worden op het nieuwe parcours”, voorspelt Hans.

“Ik bepaal de startvolgorde op basis van de vermoedelijke capaciteiten van de deelnemers, al zijn er altijd die je verrassen. De renners starten zondag met een interval van één minuut. Onze seingevers kijken erop toe dat er niemand stayert. Als eerste man heb je daar zelf geen last van, maar het is per definitie bedotten natuurlijk. Onze seingevers langs het parcours rapporteren sowieso aan mij.”

Vorig jaar zware valpartij

Er zijn 120 startplaatsen zondag en het aantal inschrijvingen loopt stilaan vol. Dirk: “Iedereen is in principe toegelaten om deel te nemen, maar een prof zal hier nooit starten. Soms hebben we wel eens renners met een licentie voor de elite zonder contract. Voor de winnaar en de top tien is er een geldprijs voorzien. Het zou niet slecht zijn mocht er een bepaald criterium komen.”

Hans staat bekend als een begenadigd triatleet. “De combinatie met tijdrijden lukt me wel, maar triatlons dragen nog altijd mijn voorkeur weg. De wedstrijd zondag zal toch een tikkeltje speciaal zijn voor mij. Vorig jaar moest ik een uitwijkmanoeuvre doen, omdat de renner voor mij viel. Mijn schouderblad was gebroken en het seizoen was voorbij. Ik ben gebrand op een vijfde overwinning.” Dirk: “Zijn val is nog één van de redenen waarom het parcours verplaatst is, want de deelnemers kunnen straks veilig koersen op een bredere weg. Een tijdrit is een aparte discipline die een totaal andere sfeer heeft dan een wielerwedstrijd. De sfeer is gemoedelijker dan op een wegwedstrijd en de persoonlijke ambities zijn hoger.”

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier