“Overgangseditie van de Driedaagse werd een succes”

Met de Italiaan Elia Viviani kreeg Brugge-De Panne een mooie eerste winnaar op de erelijst. (Foto Belga) © BELGA
Redactie KW

Bruno Dequeecker, al vier jaar voorzitter van de Koninklijke Veloclub Panne Sportief, volgde in 2016 de overleden Bernard Van de Kerckhove op als voorzitter van het organisatiecomité Driedaagse De Panne-Koksijde.

Bruno kreeg geen rimpelloze erfenis in de schoot geworpen: géén aflossing van de wacht maar vertwijfeling, want Panne Sportief werd almaar meer verdrongen van zijn midweek voor de Ronde van Vlaanderen. “Bernard had zich daar altijd rabiaat tegen verzet, maar hij leefde niet meer toen Waregem vanaf 2017 een manche van de World Tour werd en in 2019 onze datum inpalmde”, valt Dequeecker in.

KIEZEN OF DELEN

“Voor ons was het kiezen of delen: koppig blijven en een koers van mindere kwaliteit organiseren op dezelfde dag als Waregem of meegaan in het verhaal van Belgian Cycling en een week vroeger organiseren met een ander driedaags format”, vervolgt Dequeecker. “Dat hield in: een Sprintchallenge op dinsdag, Brugge-De Panne (1.HC) op woensdag voor mannen en op donderdag een wedstrijd voor vrouwen, voor die laatsten meteen een World Tour-manche en voor de heren vanaf 2019.”

“Het is mijn heilige overtuiging dat de Driedaagse zich mag klaar maken voor een mooie toekomst”

“Daarvoor voldeden wij aan drie voorwaarden: de dinsdag ingevuld krijgen met een Sprintchallenge, waarvoor vrijwel alle topploegen bedankten en VRT ervoor opteerde om dat niet rechtstreeks uit te zenden, een innoverende 1.HC op woensdag vanuit Brugge zonder de Vlaamse Ardennen aan te doen en een rechtstreekse televisie-uitzending van de vrouwenkoers. Wij zijn er dan ook helemaal van overtuigd dat Brugge-De Panne, vier dagen na Milaan-Sanremo en twee dagen voor de E3 Harelbeke, vanaf 2019 een manche van de WorldTour zal zijn.”

Gedroomde winnaars

“Ik denk dat wij onverdeeld tevreden op de overgangseditie van 2018 mogen terugblikken”, evalueert Dequeecker. “Bij de heren kon de bezetting weliswaar beter, maar het zat ons ook tegen dat André Greipel in Milaan-Sanremo zwaar viel en een sleutelbeen brak. Ook Caleb Ewan was aangekondigd, maar hij is weken out met complicaties aan de wijsheidstanden. Goed dat Patrick Lefevere, die voor ons een pleitbezorger is, met Quick.Step Floors uitpakte met een heuse wereldspits, de Italiaanse runner up Elia Viviani, het zoveelste sieraad op onze copieuze erelijst, net als Jolien D’Hoore als lijstaanvoerster bij de vrouwen.”

Afscheid van Zottegem

Geluk moet je soms dwingen en dat deed Panne Sportief. Er moesten draconische knopen worden doorgehakt worden. Het was niet de gemakkelijkste episode uit de bestaansgeschiedenis van Panne Sportief, maar ze hebben er het beste van gemaakt. “Met pijn in het hart hebben we afscheid moeten nemen van onze jarenlange partner Zottegem”, zucht Bruno Dequeecker. “Omdat ons werd aanbevolen de platgereden Vlaamse Ardennen ongemoeid te laten. Ik denk dat de passage doorheen de Kemmelzone en De Moeren inzake selectienorm én spektakelwaarde geen afkooksel was. En Brugge als startplaats kon ook tellen, want het was van 1998 tot en met 2016 de uitvalsbasis van de Ronde van Vlaanderen. Ik denk dat wij vertrokken zijn voor een mooi en nieuw of beter gezegd vernieuwd avontuur. Evenwel: zonder wrijving geen glans!”

“Wij houden wel vast aan het begrip Driedaagse als sterke merknaam, vandaar dat we aan het brainstormen zijn hoe we de dinsdag in de volgende edities het best invullen: alsnog de Sprintchallenge of iets anders? Persoonlijk liet ik ook de tijdrit niet graag varen, maar die herinvoeren op dinsdag lijkt mij onmogelijk.”

Geen tramsporen meer

“Wel al vaststaand is dat het lokale circuit vanaf 2019 vrij van tramsporen zal zijn”, vervolgt Dequeecker. “Met veel dank aan parcoursbouwer Chris Van Cleven. Dat zal meer bochtenwerk met zich brengen, maar daar malen de renners niet om. Het is mijn heilige overtuiging dat de Driedaagse zich mag klaar maken voor een mooie toekomst, dankzij het nieuwe format en de inzet van het bestuur en de vele honderden medewerkers. En wat de datum-switch betreft: het is dankzij de tegenwind dat de vlieger omhoog gaat”, vindt de voorzitter van de Koninklijke Veloclub Panne Sportief.