Maxime Farazijn start voorjaar in Kuurne (waar hij vorig jaar in de vroege vlucht zat)

Twee jaar geleden bewees Maxime Farazijn als neoprof dat hij heel wat in zijn mars heeft. Zo maakte hij in de Omloop Het Nieuwsblad deel uit van de vroege vlucht en liet hij ook in de lastige openingsrit van de Driedaagse De Panne-Koksijde (hier met Jens Keukeleire) zien wat hij kan. Kan hij dat in 2018 opnieuw tonen? © BELGA
Redactie KW

Derdejaarsprof Maxime Farazijn (23) kleurde de afgelopen jaren de vroege vlucht in de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. Na ziekte mikt de voorjaarsrenner pur sang opnieuw op een goede prestatie in Kuurne. “Je moet sowieso vooraan zitten op de Oude Kwaremont, dan heb je kans op een mooie prijs.”

De voorbereiding op het Vlaamse openingsweekend verliep niet helemaal vlekkeloos voor de 23-jarige Boezingenaar, die tegenwoordig in Vlamertinge woont. In de Ster van Bessèges werd de renner van Sport Vlaanderen-Baloise ziek. “Ik heb daar maar drie dagen meegereden. Daarna heb ik zelfs een grote week mijn fiets helemaal niet aangeraakt. Mijn antibiotica heb ik nog moeten meenemen naar de Ronde van Oman.” (lacht) In het Midden-Oosten wist Farazijn zich ondanks de kleine trainingsachterstand wel te onderscheiden. “Ik wilde eigenlijk gewoon uitrijden en mijn kilometers malen. De eerste dag sprong ik toch eens mee, waardoor ik meteen in de juiste vlucht zat. In de tussensprints raapte ik een paar puntjes en bonificatieseconden, wat me een dag de jongerentrui opleverde. Dat is altijd plezant, maar de dag erop had ik wel serieus zware benen.”

Geen superconditie

De Ronde van Oman was ook de ideale kans om de conditie nog wat aan te scherpen. “Dat is zeker gelukt. Het is geen gemakkelijke ronde, maar ik heb de inspanningen goed verteerd. De conditie is natuurlijk niet super, maar ik ben wel tevreden. Er kan na die ziekte nog iets bij. Ik zal er zondag wel klaar voor zijn.” Farazijn verwijst naar Kuurne-Brussel-Kuurne, want zaterdag staat hij in Gent niet aan de start van de vernieuwde Omloop. “Ik was eerst wel voorzien voor de zaterdag, maar na mijn ziekte is dat in overleg met Hans De Clercq veranderd. Ik verstond het wel. In de Omloop wil je de beste renners aan de start, terwijl rond mijn vorm toch nog wat vraagtekens hangen.”

“Er kan na die ziekte nog iets bij. Ik zal er zondag wel klaar voor zijn”

In 2017 maakte de Boezingenaar deel uit van de vroege vlucht. Deze editie is dat geen doel op zich. “Goh, ik zal eerst zien hoe de koers verloopt en hoe ik me voel. Het is wel zo dat onze ploeg altijd iemand in de vlucht wil mee hebben. Voor de rest moet je sowieso vooraan zitten op de Oude Kwaremont, dan heb je kans om de schifting te overleven en een mooie prijs te rijden. Ik kan inderdaad ook goed tegen de voorspelde koude, dat is nog een pluspuntje.” Opvallend genoeg kiest Sport Vlaanderen-Baloise op zondag alleen maar voor verse mannen. “Ik vind dat eigenlijk wel logisch. Als neoprof heb ik gedubbeld en ik kan je verzekeren dat het heel zwaar is om beide koersen te rijden. Het voorjaar is zo al zwaar genoeg. Woensdag start ik ook nog in Le Samyn en ook Dwars door West-Vlaanderen staat al zeker op mijn programma. No stress, ik krijg kansen genoeg om me te bewijzen.”

Ronde van Vlaanderen

In zijn eerste twee profseizoenen mocht Maxime Farazijn al proeven van Paris-Roubaix. Wellicht door de selectie van Veranda’s Willems-Crelan met Wout van Aert kreeg Sport Vlaanderen-Baloise deze keer geen wildcard voor de Helleklassieker. “Daarom zou ik nu wel graag eens de Ronde van Vlaanderen rijden. Dat schijnt toch iets helemaal anders te zijn dan de andere voorjaarskoersen.” Door een nieuw reglement zal elke ploeg het dit seizoen overal met een mannetje minder moeten stellen. “Ik weet niet wat ik van die teams met zeven renners moet denken. De UCI denkt blijkbaar dat er veel zal veranderen, maar ik zie er het nut niet van in. Het blijft met minder renners ook gewoon wringen voor die eerste 30 plaatsen. Iedereen wil in de eerste 30 zitten, daar zal ook met kleinere ploegen echt maar plaats zijn voor 30 renners. Ze hebben misschien wel gelijk dat de grote teams dan een man minder hebben om te controleren. Het zal dus ook iets harder knokken worden voor een selectie. In de hotels zal er ook altijd een coureur alleen op de kamer moeten liggen. Door mijn ziekte was ik dat trouwens in Oman. Een hele week alleen op een hotelkamer is best lang, hoor. (lacht) Nog een argument voor ploegen van acht renners dus.”

(ACL)