Johan Museeuw uithangbord van ‘Ronde100 Fan Ride’

JOHAN MUSEEUW © KRANT VAN WEST-VLAANDEREN
Redactie KW

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) heeft zondag op Brussels Airport in het kader van de honderdste editie van de Ronde van Vlaanderen volgend jaar het startschot gegeven voor een internationale promotiecampagne voor Vlaanderen als wielerbestemming.

“We zijn al enkele jaren bezig met een promotiecampagne naar aanleiding van deze jubileumeditie. Die verjaardag is een ideale hefboom om internationale fietstoeristen te verleiden. Onze wielercultuur is een fantastische troef die ik internationaal in de kijker wil zetten”, zegt Weyts.

In samenwerking met Toerisme Vlaanderen en Brussels Airport lanceert de Vlaamse minister een aantal initiatieven om “wielerland Vlaanderen” te belichten. Een deel van Pier B in de luchthaven van Zaventem, waar reizigers uit de niet-Schengen-landen arriveren, krijgt een Vlaamse wielerjasje. Er pronken foto’s van amateurrenners die Vlaamse hellingen bedwingen, maar ook kiekjes van ex-winnaars Roger Decock, de oudste nog levende winnaar, Eddy Merckx, Johan Museeuw en Tom Boonen. Tot mei 2016 lopen reizigers die aankomen op Pier B onder miniatuurbeeldjes van renners door. Boven de loopband hangen bordjes met verwijzingen naar Vlaamse monumenten als de Paterberg, de Oude Kwaremont en de Koppenberg, scherprechters in ‘Vlaanders Mooiste’. Een finishlijn en podium maken de inkleding van de terminal compleet. “Op het promotieparkoers zullen zo’n 1,6 miljoen bezoekers passeren. Daarvan zijn er ongeveer 500.000 uit Groot-Brittannië, Ierland en de VS, markten die we willen bereiken”, zegt Weyts, die de afgelopen jaren drie miljoen euro heeft geïnvesteerd in het project.

Behalve het promotieparkoers lanceert Weyts ook de zogenoemde ‘Ronde100 Fan Ride’, met Johan Museeuw als uithangbord. Honderd amateurrenners krijgen de kans om op zondag 3 april vlak voor de profs de laatste 100 kilometer van het parkoers af te werken. Daarvan zullen er 28 plekjes gereserveerd worden voor buitenlanders, die een vijfdaagse fietsvakantie in Vlaanderen kunnen winnen met de ‘Fan Ride’ als afsluiter. “Zij zullen de kans krijgen om met de supporters voor de profs aan de kant het parkoers af te leggen, in die unieke atmosfeer”, aldus Weyts.

Toerisme Vlaanderen bouwt daarnaast in 12 buitenlandse markten een mediacampagne op om Vlaanderen als wielerbestemming te promoten. Flanders Classics, de organisator van de Ronde van Vlaanderen, lanceert een nieuwe applicatie naar aanleiding van de jubileumeditie van ‘de Ronde’.

(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier