Ieper maakt zich op voor Tourgekte en de bijhorende verkeersdrukte

Redactie KW

De voorbije maanden is hard gewerkt aan de organisatie van de Tourstart in Ieper. De stad zal klaar zijn voor de komst van duizenden wielerfans.


“Alles is volgens schema verlopen”, vertelt Jan Breyne. Hij staat aan het hoofd van de stuurgroep die de Tourstart in Ieper in goede banen moet leiden. Jan onderhoudt ook de contacten met organisator ASO. “Het is een immens project”, gaat hij verder. “We hebben een strikte timing opgesteld en daar hebben we ons aan gehouden.”

Verkeersinfarct

Een van de belangrijkste punten is verkeer en mobiliteit. “Op 9 juli zullen tienduizenden mensen naar Ieper afzakken”, legt Jan Breyne uit. “Het overgrote deel zal met de wagen komen, we moeten daarop voorbereid zijn. Vanaf 9.45 uur kan geen enkele wagen nog in of uit de binnenstad. Tijdens de uren daarvoor zal dat wel nog mogelijk zijn, in beperkte mate. We gaan proberen om daar zo soepel mogelijk in te zijn. Afrit 4 van de A19 is vanaf 6 uur ‘s morgens niet meer toegankelijk, tot na de doortocht van de renners om 13.45 uur. Het oprijden blijft mogelijk.”

Parking

Waar moeten wielerfans hun auto parkeren? Jan Breyne: “We zullen verschillende randparkings voorzien, onder meer in de deelgemeenten. Op enkele invalswegen van de stad zullen automobilisten in visgraat mogen parkeren. In samenwerking met De Lijn zullen er gratis pendelbussen zijn van de randparkings naar de binnenstad. De NMBS zal extra treinen inleggen naar het Ieperse station. Ze zullen ook een speciale dagprijs voorzien. De stad voorziet ook een bewaakte fietsparking op het Minneplein.”

“We zijn er ons van bewust dat heel veel mensen tussen 7 en 9 uur ‘s morgens al zullen komen, maar daar zijn we op voorbereid. We willen er geen belegerde stad van maken, maar integendeel net erg gastvrij zijn. Niet iedereen zal op de Grote Markt kunnen staan, maar het parcours op het Ieperse grondgebied is 6,44 kilometer lang, er zal plaats genoeg zijn om de renners te bewonderen.”

(JL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier