Wielrennen: Kemmelberg keert terug in hertekend parcours Driedaagse De Panne

Redactie KW

Het parcours van de Driedaagse De Panne-Koksijde (31 maart-2 april), de laatste aanloop naar de Ronde van Vlaanderen, krijgt een totaal nieuw kleedje aangemeten. Zo is er opnieuw een beklimming van de Kemmelberg en komt de passage aan de Moeren, op de slotdag, te vervallen. Ook de openingsrit en de afsluitende individuele tijdrit kregen een opsmuk.

“Het werd tijd dat we het parcours eens onder handen gingen nemen. Volgend jaar is het zover”, vertelt koersdirecteur Bernard Van De Kerckhove. “Er wordt traditioneel vertrokken in Middelkerke en de aankomstplaats van de eerste rit blijft behouden in Zottegem. Toch zijn er tal van wijzigingen in deze openingsetappe waarin enkele pittige hellingen en kasseistroken zitten. Na de start in Zottegem, op 1 april, trekken we naar het Houtland waar we de beklimming hebben van de Kemmelberg en de Monteberg. Wij nemen de Kemmelberg weer in het traject op omdat de nieuwe
afdaling zijn deugd heeft bewezen in onder andere de Driedaagse van West-Vlaanderen en Gent-Wevelgem en dus ook geen gevaar meer betekent voor de renners.”

“Na die twee bulten trekken we opnieuw naar de kust, met Koksijde als aankomstplaats van de tweede etappe. De passage aan de Moeren komt daags nadien door wegeniswerken volledig te hervallen. We trekken tijdens die korte rit in lijn ‘s voormiddags een stukje langs de IJzer om zo de startplaats in De Panne weer te bereiken. De afsluitende individuele tijdrit wordt, in tegenstelling tot vorig jaar, nu weer iets langer”, aldus Van De Kerckhove.

Tot op heden schreven niet minder dan 11 ProTour-teams zich al in voor de 33e editie van de Driedaagse De Panne-Koksijde. “Wij hopen dat aantal nog wat te kunnen optrekken”, vertelt secretaris Ronny Vandekerckhove. “Het bergklassement zal na twee ritten in een definitieve plooi liggen want onze derde rit is totaal vlak. Onderschat die vooral niet. Er zitten enkele passages in waarin het weer en vooral de wind een heel grote rol kunnen spelen, zeker wanneer we de wegen aan de IJzer zullen aandoen. Om de spankracht nog te doen toenemen is het aantal rushes per rit in de komende editie ook opgetrokken van twee naar drie.” (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier