Provinciaal agentschap helpt bedrijven en werkzoekenden bij digitale sprong

© Getty Images
© Getty Images
Redactie KW

POM West-Vlaanderen (provinciale ontwikkelingsmaatschappij) investeert samen met de VDAB 7,2 miljoen euro in opleidingen. Het agentschap lanceert ook de campagne ‘Allemaal digitaal’ om werkgevers en werknemers te overtuigen van het belang van digitalisering. “De inhoud van jobs verandert razendsnel en bijleren is van cruciaal belang”, klinkt het. “De digitale kloof mag niet vergroten.”

De wereldwijde pandemie heeft de digitalisering van de werkvloer een boost gegeven. De POM wil werkzoekenden en werknemers ondersteunen zodat ze kunnen blijven meedraaien. “Het is belangrijk iedereen mee te krijgen in het digitale verhaal.”

“Daarom ondersteunen we onderwijs- en opleidingsverstrekkers, lokale besturen en andere partnerschappen om ook bij kwetsbare groepen te werken aan de digitale geletterdheid”, aldus gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu.

Mobiel didactisch materiaal

Om die reden investeert de POM samen met VDAB de komende jaren via het Europees project Upskill 7,2 miljoen euro in moderne opleidingsvoorzieningen. “We helpen de opleidingscentra in de provincie om hun opleidingsaanbod nog beter te laten aansluiten op de huidige en toekomstige noden van bedrijven”, vertelt POM-voorzitter Jean de Bethune.

“Een deel van het didactisch materiaal reist mobiel doorheen de provincie. Zo kunnen we het dicht bij de mensen inzetten om de stap naar de arbeidsmarkt zo klein mogelijk houden.”

Advies

Bij bedrijven die al veel digitaal werkten, was de impact van de crisis minder groot. Anderen hinken wat achterop. Daarom wil de POM hen bijstaan met scans, audits, trajecten en workshops.

“Het voorbije jaar kregen al 157 verschillende bedrijven, waarvan 117 kmo’s, kosteloos advies dankzij POM West-Vlaanderen”, klinkt het. Dat gebeurde onder ander via de Digiscan van Agoria en de Crisis Code Cracker van Sirris.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier