Ypres Rally verlaat het Europees toneel

Ieper : Rally : persconferentie met organisatoren en aanwezige piloten © VDB
Redactie KW

In zaal “Yperley”, in de schaduw van het startpodium, werd de Ypres Rally aan pers en genodigden voorgesteld. De Ieperse rally maakt niet langer dienst uit van het Europees kampioenschap en van het IRC-gebeuren, maar moet daarom zeker niet aan kwaliteit inboeten.

Zowel de mensen van het nieuw in het leven geroepen TER (Tour European Rally), die Ieper opnamen in hun programma van zes rally’s, als de organisatoren van het Brits kampioenschap zijn dit jaar in de kattenstad te gast. Een unicum, gezien ze voor het eerst in hun 59-jarig bestaan een rally opnemen op de kalender buiten de grenzen van Groot-Brittannië. Voor de rijders van over de plas, die meestal hun proeven op gravel betwisten, wordt het een uniek gegeven om in de Westhoek rond te toeren, op smalle asfaltweggetjes met verraderlijke T-situaties en diepe bochten.

De piloten David Bogie en Frederik Ahlin kijken er toch naar uit om de strijd hier aan te gaan en zeker er voor te zorgen dat ze volop punten scoren voor hun titelrace. Steve Bécaert kent als Poperingnaar de streek wel volop, maar is pas aan zijn derde Ieper-deelname toe. Met de Citroën DS3 R5 wil hij vooral veel ervaring opdoen en finishen. Een plaatsje in de top-15 zou hem al tevreden stellen. Timothy Van Parijs kijkt dan vooral uit naar de strijd in de strijd met de verschillende Porsches, waarbij hij Chris Van Woensel als voornaamste opponent verwacht.

Historic Rally

De Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA, als de Ypres Classics Historic Rally, rijden dit jaar over hetzelfde parcours, met in totaal zo’n 160 km aan snelheidsritten. Paul Lietaer is de gedoodverfde favoriet, en weet dat zijn Subaru Legacy een echte topwagen is. Volgens de Zwevegemse snor, die enkele dagen later zijn 60e verjaardag viert, kunnen alleen mechanische problemen roet in het eten gooien, gezien hij het parcours door en door kent. Robin Maes hoopt met de Prodrive BMW M3 vooral punten te scoren voor het kampioenschap, terwijl het voor ex-Formule I piloot Erik Comas vooral zal aanpassen worden aan het parcours. Ondanks twee tweede plaatsen en een overwinning eerder dit seizoen, moet hij een nog niet gekende set-up gebruiken voor de toch wel imposante Lancia Stratos. Ook voor de Fransman is het de bedoeling punten binnen te halen, maar dan voor het Europees kampioenschap Historic. En natuurlijk moet de expo “25 years Ypres Historic Rally”, nog open tot en met zondag, de nodige aandacht trekken van de vele rallyliefhebbers die afzakken naar Boezinge, traditioneel de thuishaven van de Historics.

Race Manager Alain Penasse hoopte op een vooral veilige rally voor iedereen en op een heel gedisciplineerd publiek. En Marketing Director Jan Huyghe was vooral blij dat de rally van Ieper nog altijd heel populair is, wat hij kon staven aan een aantal nieuwe partners, het uitverkochte VIP-gebeuren en de grote aandacht voor de rally op de sociale media.

(DT)