Ypres Rally blijft voor vernieuwing zorgen

De organisatie van de Ypres Rally. © Bart
Redactie KW

In Yperley werd dinsdagavond de 54ste Renties Ypres Rally voorgesteld. Vzw SuperStage blijft ook nu weer voor vernieuwing zorgen, met de verhuizing van de Historic-rally naar Ieper als belangrijkste wijziging.

De Ypres Rally telt sinds vorig jaar niet meer mee voor het Europees kampioenschap, maar wel voor de Tour European Rally en het Brits kampioenschap. Vooral de komst van de Britten was een schot in de roos.

Unieke sfeer

“Iedereen was laaiend enthousiast vorig jaar”, vertelt, Iain Campbell, manager van het MSA British Championship. “We werden uitstekend ontvangen en de sfeer hier is uniek. Hoewel het parcours steeds ‘tricky’ blijft, zijn de piloten dit jaar toch al iets wijzer.” Rhys Yates en Keith Cronin ambiëren in elk geval een plek in de top vijf. De eerste Brit gaat opnieuw naar huis met de Tony Pond Award.

Hoewel het parcours steeds ‘tricky’ blijft, zijn de piloten dit jaar toch al iets wijzer

De wedstrijd onderging opnieuw enkele wijzigingen, maar de succesformule bleef behouden. Met 277 kilometer tegen de klok, 48% van de totale af te leggen afstand, blijft het parcours compact. 23 proeven garanderen een hoog ritme. “Op vrijdag vervangt de nieuwe KP Dranouter de proef van Wijtschate. Op vraag van het gemeentebestuur is er zaterdag een nieuwe proef van 9 km in Vleteren”, vertelt Alain Penasse, voorzitter van Super Stage.

Historics verhuizen naar Ieper

“De Historics verhuizen van Boezinge naar het centrum van Ieper, waar ze een plek krijgen nabij de Menenpoort. Het werd op vlak van veiligheid steeds moeilijker om het rallycentrum in een dorp te houden. Ook de deelnemers klaagden dat ze niets van Ieper te zien kregen. Het stadsbestuur was tegen onze verwachtingen in snel akkoord. Er komt meer animatie in Ieper en ook voor de horeca is het beter.”

Het werd op vlak van veiligheid steeds moeilijker om het rallycentrum in een dorp te houden

Verder blijft ook het commerciële aspect erg belangrijk voor de organisatie. “Met verhuurbedrijf Renties hebben we een nieuwe naamsponsor voor drie jaar. In totaal zorgen zo’n 60 sponsors dat het financiële plaatje klopt”, zegt Jan Huyghe, PR- en marketingmanager.

Vincent Verschueren, Paul Lietaer en Patrick Snijers.
Vincent Verschueren, Paul Lietaer en Patrick Snijers.© Bart

“Een nieuwigheid is dat Skoda dit jaar voor codrives zorgt in de voorwagens. We hebben de podia en signalisatie aangepakt, terwijl we ook sterk blijven inzetten op sociale media. Tot slot werd ook onze website volledig vernieuwd. We tonen er filmpjes van alle publiekspunten en geven veiligheidsvoorschriften mee. Zo vragen we de toeschouwers uitdrukkelijk om respect te hebben voor de vele vrijwilligers die zich het hele weekend inzetten.”

Subliem deelnemersveld

De organisatie kan komend weekend uitpakken met een schitterend deelnemersveld. De moderne rally krijgt 115 wagens aan de start, waaronder 31 in de R5-categorie en 8 Porsches. Thierry Neuville, leider in de WK-tussenstand, topt de affiche samen met zowat alle Belgische en Britse toppers. BK-leider Vincent Verschueren is samen met onder andere Kevin Abbring en Bryan Bouffier één van de uitdagers van Neuville. “Vorig jaar hadden we niets te verliezen in Ieper omdat we onze joker hadden ingezet”, vertelt Verschueren. “Dit jaar willen we vooral punten voor het kampioenschap scoren en gaan we ook kijken wat Kris Princen doet. In Ieper gaat het toch telkens ietsje harder dan elders. Het is wel leuk dat we ons eens kunnen meten met Thierry Neuville, maar ik denk er aan hem weinig te doen zal zijn.”

Overrompeling voor Thierry Neuville bij garage Gamme in Ieper.
Overrompeling voor Thierry Neuville bij garage Gamme in Ieper.© Bart

Patrick Snijers is met zijn Porsche één van de kanshebbers in de veelbelovende GT-strijd. De Limburger is al aan zijn 37ste deelname toe. “In al die jaren zijn er veel mooie herinneringen. Ik denk dan vooral aan mijn eerste deelname in 1979, toen ik meteen vierde werd”, vertelt ‘De Lange’. “In GT krijgen we deze keer veel concurrentie. Winnen wordt niet gemakkelijk, maar we moeten vooral eerst finishen, want Ieper is toch een zware rally voor de Porsches. In het BK wil ik graag naar de derde plaats opschuiven.”

We moeten vooral eerst finishen, want Ieper is toch een zware rally voor de Porsches

Paul Lietaer is dan weer een van de topfavorieten van de Las Vegas Ypres Historic Rally. De Polle rijdt dit jaar opnieuw met de Opel Manta 400 waarmee hij dertig jaar geleden de nationale titel haalde. “Met deze wagen werden we in 1986 zevende in Ieper. Het is misschien niet de snelste Historic van het pak, wel één van de betrouwbaarste. Winnen wordt moeilijk, maar ik geloof er wel in.”

(JDH)

Alle praktische info vind je terug op www.ypresrally.com en www.ypreshistoricrally.be.