Waarom Vandoorne in Hongarije punten scoort (of toch niet?)

© REUTERS
Bart Vanacker
Bart Vanacker Medewerker Formule 1

De Formule 1 vertrekt bijna op zomervakantie, maar eerst gaat het richting Budapest in Hongarije, waar Stoffel Vandoorne zich op de Hungaroring als een vis in het water voelt. Het uitgelezen moment dus om zijn eerste WK-punten van het seizoen te veroveren.

Alle stukken van de puzzel lijken in Hongarije in elkaar te passen. De West-Vlaming kent het circuit als zijn broekzak en stak hier in 2014 de GP2-overwinning op zak. Bovendien speelt de trage Hungaroring de minder krachtige McLarens in de kaart. Het parcours wordt vergeleken met het stratencircuit van Monaco, maar dan zonder de (genadeloze) muren. Daardoor maken de McLarens meer kans om zich een weg naar de top tien te banen. In de vorige GP van Groot-Brittannië leken de verbeteringen aan de Hondamotor hun eindelijk vruchten af te werpen. In de kwalificaties stootte Vandoorne niet alleen door naar de eerste tien in Q3, maar kon hij tijdens de race verrassend dicht in de buurt van de Force Indias en de Williams’ blijven.

Sinds zijn tegenvallende races in Spanje en Monaco heeft Vandoorne een constant parcours gereden en finisht hij in alsmaar stijgende lijn, van een veertiende plaats over twee twaalfde plaatsen tot een elfde plaats. Ook/zelfs Honda’s topman Yusuke Hasegawa is optimistisch over de vooruitgang en denkt dat de McLarens op dit type circuit Q3 moeten halen in de kwalificaties.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar de buit is nog niet binnen. Een te trage bandenwissel heeft de Rumbekenaar de das omgedaan in Silverstone. Vandoornes foutgelopen pitstop duurde 3,87 seconden, die van Massa 2,02 seconden. Het Williamsteam is niet toevallig recordhouder op de snelste bandenwissels. Maar zelfs indien het niet fout loopt bij McLaren, duurde de snelste bandenwissel bij McLaren dit seizoen nog altijd een halve seconde langer (2″66) dan de recordtijd van Williams. Vandoorne zelf heeft de laatste vier Grand Prix’ kunnen uitrijden zonder technische problemen, maar daarmee zijn de betrouwbaarheidsproblemen met Honda nog niet van de baan. Vooral de ploegmaat van Vandoorne, Fernando Alonso, zit in de hoek waar de klappen vallen: zowel in Oostenrijk als Groot-Brittannië moest de Spanjaard zijn McLaren in het gras parkeren na technische moeilijkheden.

Vandoorne moet ook hopen dat gridstraffen uitblijven. Voor Alonso heeft McLaren bewust de gridstraf in Engeland ingepland, zodat de Spanjaard vanuit een ideale positie kan vertrekken in Hongarije. De McLarenrijders hebben in de eerste seizoenshelft zoveel kapotte onderdelen moeten wisselen dat er bij elke vervanging waarvan het quotom bereikt is een gridstraf om de hoek loert. En achteraan vertrekken in Boedapest is geen goed nieuws, aangezien inhalen op het bochtig circuit met weinig lange rechte stukken een harde dobber is.

Zowel de kwalificaties op zaterdag 29 juli als de wedstrijd zelf op zondag 30 juli beginnen om 14 uur.