Vol huis voor 16de Hemicuda Rally van Koekelare

05/10/16 om 06:35 - Bijgewerkt om 06:33

Komende zondag is het VAS-rallykampioenschap te gast in Koekelare voor de zestiende editie van de Hemicuda Rally. De rol van topfavoriet is er weggelegd voor 'Mister Hemicuda' Andy Lefevere.

Vol huis voor 16de Hemicuda Rally van Koekelare

Wie doet 'Mister Hemicuda' Andy Lefevere wat? © BELGA

Hoewel heel wat West-Vlaamse teams opnieuw naar de Rally van Doornik trekken, mag de Hemicuda Rally na lange tijd nog eens uitpakken met een vol huis. Maar liefst 125 deelnemers schreven zich in voor de gezamenlijke organisatie van Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic, waaronder zo'n dertigtal buitenlandse teams. Met 40 deelnemers blijkt ook de nieuwe Hemicuda Regularity, een regelmatigheidwedstrijd voor oldtimers die na de rally van start gaat, een schot in de roos.

Het deelnemersveld wordt aangevoerd door Andy Lefevere, die met zijn Mitsubishi Lancer Evo X R4 op een zesde Hemicuda-zege mikt. "Iedereen verwacht dat ik win en die druk leg ik mezelf ook op. Maar het is nog altijd rally, waarbij een foutje of lekke band snel gebeurd is. Vorig jaar stond ik tot halfweg wedstrijd op kop, tot een wiel afbrak. Dit jaar hoop ik aan de leiding te blijven tot het einde," aldus de Stadenaar. Lefevere moet de tegenstand vooral in Nederlandse hoek gaan zoeken. Zo kruipt Hans Weijs Junior opnieuw achter het stuur van de BMW 130i van Schmid Racing waarmee hij onder andere de Omloop van Vlaanderen reed. Ook Piet Van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4) komt na zijn podium in de TBR Rallysprint opnieuw West-Vlaamse wegen opzoeken.

Favorieten voor de ereplaatsen?

Verder is het uitkijken naar regerend VAS-kampioen Steve Bécaert, die onlangs naar een Mitsubishi Lancer Evo X R4 overschakelde. "De overstap van een Lancer Evo X groep N naar een R4 vergde wel enige aanpassing, want het chassis is compleet verschillend. Ondertussen hebben we de wagen bijna volledig onder de knie. Onze ambitie is een plek in de top-3, maar dat belooft met dergelijke concurrentie erg moeilijk te worden. We zullen vooral onze leidersplaats in het kampioenschap in het achterhoofd houden, want ik zou graag mijn titel verlengen."

Andere kandidaten voor een dichte ereplaats zijn onder andere Bert Coene (Mitsubishi Lancer Evo X R4), Philip Barbier (Mitsubishi Lancer Evo X), Lorenzo Bossu (Mitsubishi Lancer Evo 3), de Nederlander Antoine van Ballegooijen (Mitsubishi Lancer Evo X) en de Britten Tony Clements(Mitsubishi Lancer Evo 9), Anthony O'Brien (Mitsubishi Lancer Evo X) en Johnnie Ellis (Subaru Impreza). Ook thuisrijders Koen Lauwaert (Renault Clio R3), Wim Dereu (BMW M3) en Michael Lynneel (Mitsubishi Lancer Evo 6) behoren tot de kanshebbers voor een plek in de top-10. Bij de standaardwagens, ingedeeld in de Divisies 1 en 2, ligt een duel tussen de Subaru's van Xavier Lannoo en Stefaan T'Joens in het verschiet.

Uitgebreid Historic-veld

Een veertigtal wagens gaat voor de moderne rally van start in de aparte Historic-wedstrijd. Ook op VAS-niveau hebben de Youngtimers ondertussen hun intrede gedaan, waardoor de favorietenrollen weggelegd zijn voor de BMW M3 van Poperingenaar Christophe Merlevede en de Ford Sierra Cosworth van Pittemnaar Dirk Vermeirsch. Een andere kanshebber is Tom Calcoen met zijn snelle Ford Escort MK 1 BDA. "Vorig jaar verloren we alle hoop op de overwinning na een inklokfout. Dit jaar proberen we het opnieuw, maar ik wil vooral heelhuids de finish halen," aldus de Nieuwpoortnaar.

Samen met onder andere Lode De Keyser (Porsche 911) en Edwin Degeyter (Ford Escort MK 2) behoort Tobi Vandenberghe, vorig jaar nog tweede algemeen in Koekelare met een BMW, tot de outsiders. "Net als in de Omloop van Vlaanderen gaan we van start met de Opel Kadett van Claerhout, een wagen die ooit nog de Ypres Historic Rally won met Bernard Munster," vertelt Vandenberghe. "De tweeliter-motor werd na de Omloop terug volledig vernieuwd. We zullen trachten het maximum eruit te halen. Stiekem hoop ik wel op een vettig parcours."

De Hemicuda Rally gaat zondag rond 8.30 uur van start op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert in Koekelare. Na 96 kilometer tegen de klok, verdeeld over drie wedstrijdenronden op de proeven Kortemark, Houthulst en Koekelare worden de winnaars even voor 18 uur op het eindpodium verwacht.

(JDH)