Vandoornes raceweekend in Baku start met domper

Stoffel Vandoorne. © Belga
Redactie KW

Door een zware gridstraf vertrekken Stoffel Vandoorne en zijn ploegmaat Alonso helemaal achteraan op de startgrid van de GP Formule 1 van Azerbeidzjan.

De McLarenpiloten worden bestraft omdat ze opnieuw enkele motoronderdelen moeten vervangen waarvan ze al boven de toegestane limiet zitten. Van de 6 verschillende onderdelen waaruit de motor bestaat, mag een rijder er maximum 4 verbruiken op 1 seizoen.

Door de betrouwbaarheidsproblemen met de Honda hebben de McLarens die limiet voor verschillende onderdelen nog voor halfweg het seizoen al overschreden. Nog meer gridstraffen in de volgende races hangen beide rijders dan ook als een zwaard van Damocles boven het hoofd.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bij Vandoorne vervangt Honda de veelgeplaagde MGU-H (dat hitte omzet in stroom) en de turbocharger. Daarenboven plant Honda na de vrije oefenritten van vrijdag ook de interne verbrandingsmotor door een nieuw exemplaar te vervangen. Het gesleutel vertaalt zich in een gridstraf van minimum 15 plaatsen voor Vandoorne.

Hoogste topsnelheid ooit

De Japanse motorbouwer zegt bewust tot de GP van Azerbeidzjan te hebben gewacht omdat het circuit de McLarens minder ligt. Baku is namelijk het snelste stratencircuit op de kalender. Ter illustratie: vorig jaar perste Valtteri Bottas de hoogste topsnelheid ooit gemeten in de Formule 1 uit zijn Williams, namelijk 378 kilometer per uur.

Dit jaar is Rumbekenaar Vandoorne er voor de eerste keer bij, ook al heeft hij uren in de simulator geoefend: “Onze simulator is ten minste betrouwbaar”, klonk het tijdens de persconferentie in Baku, “dus heb ik er al een mooi aantal rondjes gereden. Het is een mix van mooie karakteristieken van andere parcours met hoge snelheden en lange rechten stukken”.

In het historische centrum moeten de piloten ook flink in de ankers gaan: “Het heeft een beetje van alles dus krijgen onze ingenieurs hun handen vol. Het brandstofverbruik ligt er hoog en is belastend voor het hybride ERS-systeem.”

Geen verrassingen

Vandoorne verwacht geen verrassingen: “Canada was een teleurstellende race voor het hele team en we verwachten niet dat Baku ons zal verrassen wat betreft performantie”, zegt Vandoorne. “We snijden dit weekend aan zoals elk raceweekend: hard vechten en alles uit de auto halen.”

De kwalificaties vinden zaterdag 24 juni plaats om 15 uur (ook al zullen beide McLarens helemaal naar achter gezet worden ongeacht hun chrono), de start van de GP van Azerbeidzjan wordt zondag 25 juni gegeven om 15 uur.

(BV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier