Van den Brand verrassend leider bij Historics bij zijn debuut in Ieper

De Historics startten aan de Menenpoort. © Bart
Redactie KW

De Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor wagens met een FIA-paspoort, had op vrijdagavond tweemaal de klassementsproef Langemark op de agenda staan, met als afsluiter nog de proef in Dikkebus.

Een van de topfavorieten, Stefaan Stouf, vreesde na enkele kilometers al het einde van de rally toen hij voelde dat de turbodruk wegviel. Wat resulteerde in een 50-tal seconden tijdverlies. Gevreesd werd dat ze de Ford Sierra Cosworth meteen aan de kant mochten plaatsen. Gelukkig was de averij niet zo erg als gevreesd en kon de Nieuwpoortnaar de weg verder zetten. Hij slaagde er in om nog tweemaal de scratch af te klokken, en vooral de wijze hoe hij dit deed in Dikkebus imponeerde. Hij klokte liefst 18 seconden sneller af dan de tot dan toe verrassende Mats Van den Brand. Ondanks het feit dat de jonge Nederlander over geen parcourskennis beschikte, deed hij meteen een greep naar de eerste plaats. Dat zorgde er voor dat de BMW M3 de leiding in handen heeft na de eerste dag, met 4.8 seconde voor op Paul Lietaer (Opel Manta 400) en 23.9 sec op Stouf.

Harri Toivonen, broer van vroegere Ieper-winnaar wijlen Henri, kon met de Sierra Cosworth nog net binnen de minuut blijven. Dan volgt een klein peloton BMW’s, met in volgorde Guino Kenis, Tom Van Rompuy, Valter Jensen en Danny Kerckhof. Anders Johnsen (Porsche) en Steve Perez(Lancia Stratos) sluiten de top tien af. Opvallend is wel het grote aantal buitenlanders in de top tien.

Didier Vanwijnsberghe, toch ook getipt als favoriet, kwam nog helemaal niet in het stuk voor met de Toyota Celica en staat op een weinig zeggende 12e plaats.

In de Sas Pils Classics Ypresrally toonde Christophe Merlevede duidelijk zijn intenties door twemaal de scratch te lukken op Langemark, de enige ritten die deze rijders op vrijdag op hun bord kregen. De Poperingnaar wist zo een voorsprong van bijna 15 seconden bijeen te rijden op de verrassende Bram Fonteyne en zijn Volvo 240. Frederic Chambon was blij met de derde plaats, op 18.1 sec, maar vreest vooral dat de mechaniek van zijn Porsche het niet zal uithouden. Tim Pearcey en Dirk Deveux, beiden met Ford Escort, sluiten de top vijf af. Verrassend is ook wel de mooie 7de plaats van Bart Ruyssen met de VW Golf.

Alain Vermeulen van zijn kant zag zijn hoofdrol in rook opgaan door technische problemen met de BMW. Hij verloor 7 minuten toen ze de laatste keer Langemark aandeden.

(Foto Bart)