Stoffel Vandoorne klokt 17de tijd in oefensessies

© BELGA
Redactie KW

Dat McLaren en Stoffel Vandoorne een moeilijk openingsweekend voor de boeg hebben in Melbourne, heeft intussen elke topper bij McLaren al herhaald. De hamvraag is of de Hondamotor het dit weekend wel uitzingt.

De Britse renstal is stilaan vertrouwd met deze ongunstige uitgangspositie. Ook in 2015, het eerste seizoen dat Honda voor de aandrijving zorgde bij de McLarens, verliepen de voorbereidingen in mineur. In Australië 2015 vertaalde zich dat tijdens de kwalificaties in de 17de en 18de startplaats. Jenson Button reed de wedstrijd toen uit en sleepte een verdienstelijke elfde plaats in de wacht, weliswaar op 2 ronden van winnaar Lewis Hamilton. Kevin Magnussen (die Alonso verving omdat de Spanjaard nog herstelde van verwondingen die hij opliep bij een crash tijdens de tests) slaagde er niet in zijn McLaren aan de start te krijgen door een motorprobleem.

Vorig jaren waren Alonso (12de) en Button (13de) al enkele plaatsen opgerukt op de startgrid, maar tijdens de race bleef Jenson Button steken op de veertiende stek en maakte Fernando Alonso een horrorcrash, waardoor Stoffel Vandoorne hem de volgende wedstrijd in Bahrein mag vervangen bij McLaren.

Zorgen voor morgen

De signalen die McLaren uitzendt aan de vooravond van de openingsrace temperen elke sprankel optimisme: Eric Boullier, racedirecteur bij McLaren, is er allesbehalve zeker van of een van zijn auto’s zal finishen in Melbourne. En de F1-baas bij Honda, Yusuke Hasegawa, blijft wakker liggen over de betrouwbaarheid van de motor, ook al heeft Honda aan de problemen gesleuteld. En Stoffel zelf? In een column op Motorsport.com schrijft Stoffel Vandoorne dat het geen makkelijke uitgangspositie is: “We moeten er het meeste uithalen”, schrijft hij, om te besluiten dat McLaren dan “hopelijk, op een bepaald moment, beloond zal worden.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Operatie ‘schade beperken’

Tijdens de vrije oefenritten van vrijdag verkennen de piloten het semi-stratencircuit, tijd die Stoffel Vandoorne optimaal heeft benut: de West-Vlaming legde in de 2 oefensessies vanochtend 47 rondjes af op het voor hem nieuwe circuit.

De schade bleef dus binnen de perken: geen motorproblemen, een toch wel verrassende twaalfde tijd voor Alonso en een 17de chrono voor Stoffel Vandoorne die gestaag opgeklommen is van een laatste plaats tijdens de eerste oefensessie. Vandoorne zit nu op ongeveer 0,6 seconden van de tijd van Alonso.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Spierballen

Maar het is pas in de kwalificatiesessie (zaterdag) dat de teams voor de eerste keer de spierballen rollen. Vandoorne en Alonso zullen hun handjes mogen samenknijpen als ze kunnen doorstoten tot Q2 en dus hoger opklimmen op de startgrid. Benieuwd wie van beide McLarenrijders de snelste tijd zal neerzetten.

Op de startgrid verschijnen is de volgende horde die de McLarens moeten nemen, voor de dan jarige Vandoorne op zich al een godsgeschenk. Tijdens de wedstrijd zullen we een eerste glimp van de (nieuwe) machtsverhouding te zien krijgen, dat McLaren niet in de kop zal meerijden staat buiten kijf. In het beste geval kunnen beide ploegmakkers de Grand Prix uitrijden, iets wat na het geringe aantal testkilometers een klein mirakel zou zijn.

(Bart Vanacker)