Piloten richten zelf Ford Pinto Cup op

Redactie KW

Dit weekend gaat het West-Vlaamse rallyseizoen van start met de Rallysprint van Moorslede. De Historic Rally krijgt er dit jaar alvast een aantrekkingspool bij met de eerste editie van de Ford Pinto Cup.

Die Cup werd opgericht door enkele piloten omdat ze met minder krachtige wagens in hetzelfde klassement als de toppers worden opgenomen. “De Historic rally’s worden in grote mate beheerst door de Ford Escorts, maar wat de buitenstaander niet ziet, is dat er verschillende soorten Ford Escorts zijn die echter allemaal in één klassement opgenomen worden”, legt inititiefnemer Christof Anckaert uit Desselgem uit. “Iedereen begrijpt dat dit een ongelijke strijd oplevert, maar de federatie kan en wil het reglement niet veranderen en dus rijden we allemaal voor hetzelfde klassement.”

De Ford Pinto Cup brengt daar dus verandering in. “We hebben momenteel een tiental piloten die al ingeschreven zijn en onze kalender bestaat uit zeven wedstrijden waarvan er vijf weerhouden worden voor de eindstand. De nieuwe cup is voorbehouden voor piloten met een beperkter budget die aan de start komen met een Pinto krachtbron in hun wagen.”

Vooral in West-Vlaanderen

Het nieuwe initiatief is vooral West-Vlaams getint, want de wedstrijden die meetellen voor de nieuwe Cup zijn allemaal proeven uit onze provincie, te beginnen met de Rallysprint van Moorslede van dit weekend. Daarna volgen de TBR Rally, de ORC Rally, de 12 Uren van Wervik, de Rally van Staden, de Hemicuda Rally en de 6 Uren van Kortrijk.

(FM)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, op de Afsluiter van Sport West