“Met de rally van Ieper ben je al vlug een week bezig”

"Het voornaamste voor ons is en blijft de finish halen", blijft Koen Beyne realistisch. © (Foto DM)
Redactie KW

Een van de vele streekrijders die in de Ypres Historic Rally aan de start komt is Koen Beyne. Zijn laatste deelname dateert van 2012, toen nog in het moderne gedeelte. Naast de Reningelstenaar mag copiloot Eli Peel (Ieper) zijn debuut in deze Europese klassieker vieren.

“Tot op heden nam ik al viermaal deel aan de Ieperse rally”, aldus Beyne. “Met als balans een twee op vier. Het debuut kwam er in 2004, aan het stuur van een Citroën Saxo VTS, toen we als 57ste finishten. Het jaar nadien moesten we vroegtijdig de handdoek werpen. In 2006 behaalde ik een toch wel mooie 29ste eindstek met de Mitsubishi Lancer Evo 6. Dan beperkte ik mij enkele jaren tot regionale proeven om het in 2012 nog eens te wagen, ditmaal met een Peugeot 206 RC. Helaas verdwenen we toen vroegtijdig in het opgeverspark.”

Uithoudingsrace

“Ieper blijft Ieper en kan omschreven worden als een uithoudingsrace, waarbij je wel perfect moet doseren. Maar je moet ook van in de eerste meters meteen aanvallen, gezien je bij een te voorzichtige start tijd kan verliezen die achteraf niet meer recht te zetten is. Maar je moet ook zorgen dat je niet over de honderd procent gaat om het risico te lopen ergens in een of andere diepe gracht te verdwijnen. Naar eindresultaat stel ik niet zo veel voorop, gezien we in onze klasse op heel zware tegenstand moeten rekenen. Met onze groep N Peugeot 205 GTI moeten we immers optornen tegen groep A-bolides, wat het verschil enorm maakt.”

“In onze klasse moeten we op heel wat zware tegenstand rekenen”

Debuut passend vieren

“Het voornaamste voor ons is en blijft echter de finish halen. Ik wil er ook voor zorgen dat mijn copiloot Eli Peel zijn Iepers debuut op een passende wijze kan vieren. Als alles meezit, gaan we nadien nog van start in de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. We opteerden dit seizoen om minder regionale proeven te rijden en onze wedstrijden wat uit te zoeken. Een rally als Ieper, daar ben je al vlug een volle week mee bezig als je alles optelt. We prepareren ook zelf onze rallyauto, dus kun je ons tijdens de vrije uurtjes vaak terugvinden in de hangar om ons voor te bereiden.”