Meer streekrijders, straks ook meer ereplaatsen?

Hoorne. © (Foto DM)
Redactie KW

De recente reglementwijzigingen, die een grotere verscheidenheid aan wagens toelaten, zorgen ervoor dat er opnieuw meer streekrijders aan de start verschijnen in Ieper. Vooraan meedoen blijft moeilijk, maar ondanks het recordaantal R5-wagens en een Britse invasie mogen we opnieuw enkele piloten uit West-Vlaanderen in de top tien verwachten.

Vorig jaar kregen we 15 jaar na Joost Boxoen eindelijk nog eens een West-Vlaamse piloot op het podium in Ieper. Na een resem vierde plekken wist Bernd Casier toen als derde te finishen met zijn Ford Fiesta R5. De Bellegemnaar is ook nu weer één van onze belangrijkste troeven voor een dichte ereplaats. Idem voor Menenaar Davy Vanneste, dit jaar aan zijn zestiende deelname toe. “De top tien halen is steeds onze ambitie, maar of dat haalbaar is in zo’n startveld is af te wachten. Als West-Vlamingen kunnen we onze parcourskennis uitbuiten tegenover de buitenlanders, die al eens sneller in de fout gaan. We gaan op ons eigen ritme starten en zien dan wel met wie we de strijd kunnen aangaan .”

Didier Duquesne neemt als enige deel met een Ford Fiesta RRC, een dichtgeknepen WRC als het ware. “De RRC heeft een bride van 30 mm, waardoor we misschien iets minder vermogen hebben dan een R5. Anderzijds beschikken we wel over een betere wegligging en een zesde versnelling. Onze doelstelling is zowat dezelfde als met de Skoda vorig jaar: de top tien halen en de strijd aangaan met grote namen als Debackere, Vanneste en Bécaert”, aldus de Aalbekenaar. Bij de Ford-piloten is het verder uitkijken naar Pieter-Jan Maeyaert, die dit seizoen al enkele hoopgevende chrono’s liet noteren met zijn nieuwe Ford Fiesta R5. Een identieke wagen is voorzien voor Philip Cracco en Bruno Parmentier.

Bécaert op dreef

Met de beste R5 van het moment in hun rangen is ook Skoda weer goed vertegenwoordigd in Ieper. Een officieel gesteund exemplaar is handen van de 20-jarige Achiel Boxoen. De Ieperling is aan een intensief leerjaar bezig onder begeleiding van Freddy Loix, waarbij de nadruk vooral ligt op finishen en ervaring opdoen. Melissa Debackere mag iets hogere ambities koesteren. Na een tegenvallende start van haar BK-campagne tankte ze net op tijd het nodige vertrouwen met een zege in de ORC Rally.

In Oostrozebeke was de Fabia-pilote maar nipt sneller dan Steve Bécaert, die de Citroën DS3 R5 van J-Motorsport steeds beter onder de knie krijgt. De Poperingenaar kan voor een aangename verrassing zorgen, net als merkgenoot Bert Cornelis. “Nadat we in Tielt en Bocholt al vroeg aan de kant moesten is ons plan om rustig van start te gaan”, vertelt de Handzamenaar. “We willen vooral finishen om zo veel mogelijk kilometers te maken en verder ervaring op te doen met de R5. Wie van pech gespaard blijft, heeft dan automatisch een goede uitslag.”

Winst in RC3?

Duquesne.
Duquesne.© (Foto DM)

In RC2 zijn ook een resem Mitsubishi’s terug te vinden die onderling voor de officieuze groep N-winst zullen strijden. Poperingenaar Filip Pyck lijkt het best geplaatst om hierbij in het spoor te blijven van de Nederlanders Jasper en Jim Van den Heuvel. Bert Coene en Hans Depla verschijnen met een gelijkaardige Mitsubishi Lancer Evo X aan de start, terwijl Vincent Vermeeren op zijn vertrouwde Evo 9 rekent. “Om de strijd met de Evo X te kunnen blijven aangaan staat onze wagen sinds dit jaar in groep A-configuratie”, vertelt de Moorsledenaar. “Vorig jaar haalden we bij onze tiende deelname pas voor het eerst de finish. Onze dertigste plaats van toen evenaren zou een uitstekend resultaat zijn in dergelijk startveld.”

Met het verdwijnen het ERC juniorkampioenschap is de F2-categorie minder sterk bezet, maar het lijstje R2’s en R3’s blijft indrukwekkend. Met Zonnebekenaar Steven Dolfen en Bjorn Renier uit Wervik , beiden met een Renault Clio R3, lijkt West-Vlaamse winst in klasse RC3 reëel.

In RC4 mag Ieper-debutant Pierre Vauterin (Peugeot 208 R2) een podiumplaats ambiëren bij de Juniors. Streekrijders Fréderic Berville (Opel Adam R2) en Bjorn Deruyter (Peugeot 208 R2) kunnen dan weer ver raken op regelmaat.

Spektakel in GT/groep M

Sinds vorig jaar heeft de organisatie de deur wijd open gezet voor de National Cars, die we kennen uit de overige BK-manches. In de GT-klasse verschijnen maar liefst vijf Porsches 997 GT3 aan de start De favorietenrollen zullen weggelegd zijn voor Snijers, Van Parijs en Van Woensel, maar de West-Vlamingen zullen het minste foutje afstraffen. Naast Jochen Claerhout en Chris Debyser zullen ze vooral Fredericq Delplace in de gaten moeten houden. Nadat hij vorig jaar al enkele keren reed met de Degro-Porsche schafte de Wijtschatenaar zich onlangs een eigen exemplaar aan.

Bij de Modified Cars in groep M is het uitkijken naar enkele snelle BMW-rijders. Claudie Tanghe laat het stuur van de Renties-Fiesta R5 aan Polle Geusens en komt daarom met zijn BMW Compact aan de start. Spektakel mag ook verwacht worden van Thierry Cokelaere, Anthony Caron en Brecht Hoorne, die aan een sterk seizoen bezig is met zijn BMW Compact. “Ieper wordt een grote ontdekking voor mij, maar gelukkig kan ik met Ward Hanssens op een ervaren copiloot rekenen. Ik wil me meten met de streekrijders in groep M zonder al te grote risico’s te nemen. De wagen aan de finish brengen zou bij onze eerste deelname al een prima resultaat zijn”, aldus Hoorne.