Jonas Langenakens wint Hemicuda Rally in Koekelare

Jonas Langenakens. © (Foto DM)
Redactie KW

Jonas Langenakens heeft in Koekelare de Hemicuda Rally op zijn naam geschreven. De Mitsubishi-rijder uit Landen klopte Philip Barbier en Bjorn Renier.

De 18de Hemicuda Rally kon uitpakken met een recordaantal deelnemers. De favorietenrol in Koekelare leek weggelegd voor de Waals-Brander Guillaume Dilley, die zich last minute inschreef met de Peugeot 208 R5 van XLT. Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer Evo X) ging het snelst van start, maar na een foutje op de tweede proef nam Dilley het commando over. Lang kon de Peugeot-rijder echter niet genieten van zijn leidersplaats, want op de vierde proef ging hij zwaar de baan. Met Porsche-rijder Fredericq Deplace ging een proef later nog één van de koplopers in de fout.

Langenakens had intussen een comfortabele voorsprong op Philip Barbier en kon controlerend naar zijn eerste West-Vlaamse overwinning rijden. “Na een goede eerste proef lieten we op de tweede KP motor even afslaan. Daarna gingen onze tegenstanders in de fout, wat toont dat de druk vooraan wel hoog lag,” aldus de 33-jarige Landenaar. “We zijn heel tevreden met deze zege. Dit is een mooie beloning voor het ganse team.” Barbier moest voor het tweede jaar op rij vrede nemen met de tweede plek. “Stilaan ben ik hier de Poulidor”, lachte de Poelkapellenaar. “Verliezen van Jonas is geen schande denk ik, hij is twintig jaar jonger dan ik. Bovendien moesten we het deze namiddag met oude banden doen.”

Renier derde

Achter de Mitsubishi’s speelde zich een spannend duel af voor de derde plaats. Cris Algoedt (BMW 1M) begon aan de slotproef met slechts drie tienden achterstand op Bjorn Renier (Skoda Fabia R5), maar zag zijn sterke wedstrijd eindigen in een gracht. Renier rondde zijn knap R5-debuut af met een podiumplek en een scratch op de laatste proef. “Die scratch was misschien wel het doel vanmorgen. We zijn vanmorgen wat aarzelend begonnen, maar uiteindelijk zijn we wel tevreden over de gemaakte progressie. Deze Fabia laat zich beter sturen dan onze Clio. Op naar de 6 Uren van Kortrijk.”

Na de opgave van Algoedt ging de snelle Ford Escort MK 2 van Pieter-Jan Maeyaert als eerste achterwielaangedreven wagen over de finish.

De Oekenaar finishte in dezelfde eindtijd als Tobi Vandenberghe (BMW M3), maar door een snellere eerste proef ging de vierde plek naar Maeyaert. Stefaan T’Joens reed zijn Mitsubishi Lancer Evo X naar de zesde plaats en een nieuwe zege in Divisie 1-2, terwijl Koekelarenaar Wim De Reu eerste thuisrijder werd. De BMW-rijder ging nipt de wederoptredende Thierry Dekoninck (Mitsubishi Lancer Evo X R4) vooraf. F2-winnaar Jelle Vermeire (Peugeot 208 R2) ging in de laatste proef nog over revelatie Kurt Boone (Mitsubishi Lancer Evo 6) naar de negende plek.

Prinzie eerste Historic

Net als in de moderne wedstrijd vielen ook bij de Historics heel wat opgaves te noteren. Paul Lietaer (Ford Escort MK 2) nam zoals verwacht de snelste start tot hij in de tweede ronde af te rekenen kreeg met een defecte ophangingsdriehoek. Nadat Lode De Keyser (Porsche 911) motorpech kende, nam Stefaan Prinzie (Opel Ascona B) de leiding over. De Houthulstenaar, die net buiten de algemene top tien viel, verzamelde uiteindelijk bijna anderhalve minuut voorsprong op Jeroen Van Wanseele (Ford Escort MK 2), winnaar van de Pinto Cup. Merkemnaar Geert Lacour (Porsche 911) werd derde voor Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort MK 2) en thuisrijder Kevin Verbeke (Toyota Corolla).

Achter de ongenaakbare Stefaan T’Joens pakte de jonge Waal Peter Vanderhauwaert (Renault Clio) de tweede plek in Divisie 1-2. Ludovic Vitse (Opel Astra) werd derde bij de standaardwagens voor David Conard (Renault Clio) en Stefaan Demedts (Subaru Impreza).

(JDH – Foto DM)