Is Aalbeke een kweekvijver van jong rallytalent?

We herkennen vooraan v.l.n.r. Georges Vanhoutte en Harold Herreman. Midden v.l.n.r. Aaron Vangeerdaele en Victor Byttebier. Achteraan v.l.n.r. Cyril Monserez en Kim Bauwens. © JVGK
Redactie KW

In aanloop naar de 6 Uren van Kortrijk bracht Dieter D’Alwein van café Laberleute in Aalbeke de plaatselijke piloten samen. Naast de gevestigde waarden als Didier Duquesne, Grégoire Coulembier, Renzo Herpoel en Michel Casseyas waren er ook een aantal jonge piloten aanwezig, die hun eerste stappen in de rallysport zetten. We stellen ze met plezier voor.

Harold Herreman debuteerde vorig jaar in de rallysport tijdens de 6 Uren van Kortrijk. “Ik ben in de autosport opgevoed door mijn pa en net voor de 6 Uren van Kortrijk behaalde ik mijn rijbewijs”, aldus de 19-jarige student. “We hebben een MG B gekocht, een circuitwagen waarmee ik in Kortrijk kon debuteren. We moesten echter vroegtijdig aan de kant door problemen met de ontsteking. Dit jaar kom ik opnieuw met de MG B aan de start en dat bij de Historics. De MG B is geen evidente wagen in het rallygebeuren, maar de Engelse auto’s liggen ons nauw aan het hart en daarom die keuze. We rijden deze thuisrally alleen voor het plezier. We hebben geen grote ambities want onze wagen beschikt slechts over 130 pk, terwijl de concurrenten met Opels en Fords aan de start komen die gemakkelijk de 200 pk overschrijden. Verder is de rallysport compleet verschillend in vergelijking met het racen op een circuit. Op een circuit moet je de ideale lijn zoeken, terwijl het op de klassementsproeven rond Kortrijk vooral zaak is op de weg te blijven. In het begin is het ook moeilijk om te luisteren naar je copiloot die de nota’s voorleest.”

Victor Byttebier is dit weekend de copiloot van Harold Herreman. “Het klopt dat mijn grootvader de bekende rallypiloot Joost Byttebier is”, zegt de 20-jarige student. “Je ziet dat de appel niet ver van de boom valt. Toen Harold me vroeg om de nota’s voor te lezen, heb ik niet lang getwijfeld. Voor mij is het eveneens mijn tweede rally ooit en het is inderdaad ons hoofddoel om ons eens goed te amuseren. Ondanks mijn gebrek aan ervaring weet ik toch dat een goede voorbereiding erg belangrijk is. Een goede verkenning zorgt ervoor dat we de valstrikken kunnen ontwijken en dan zijn we al heel dicht bij onze doelstelling: de finish halen.”

Aaron Vangeerdaele was vorig jaar nog de copiloot van Harold Herreman, maar neemt dit jaar zelf het stuur in handen. ” Mijn pa is groot liefhebber van circuitraces en zo is bij mij de interesse voor de autosport gegroeid”, weet de 22-jarige Aaron. “Ik was al een tijd op zoek naar een piloot om dit jaar opnieuw als copiloot aan de start te staan, maar mijn zoektocht leverde weinig resultaat op. Toen heb ik maar beslist om zelf te rijden. Ik huur voor de gelegenheid een Honda Civic VTi, een wagen die competitief is in zijn klasse. Maar ik kom aan de start om veel bij te leren en vooral plezier te maken. Als we de finish halen, dan gaan we heel veel pinten drinken. Verder hoop ik het financiële plaatje rond te krijgen, want een huurwagen kost veel geld en ik ben nog op zoek naar sponsors.”

“Als we de finish halen, dan gaan we heel veel pinten drinken” – Aaron Vangeerdaele

Cyril Monserez is in Kortrijk eveneens aan zijn tweede rally toe als copiloot. “Vorig jaar las ik de nota’s voor mijn pa, maar hij is er dit jaar niet bij”, vertelt de 19-jarige Cyril. “We haalden toen de finish ondanks mechanische problemen. Ik moest dus op zoek naar een andere piloot en vond al snel Aaron Vangeerdaele. Voor mij is dit de ideale wedstrijd om in de rallysport te debuteren. Ik woon immers op de klassementsproef Tombroek en ken dus behoorlijk de plaatselijke binnenwegen. Ik hoop in de toekomst meer wedstrijden te kunnen betwisten, maar vooralsnog krijgen de studies prioriteit.”

Kim Bauwens is ondanks zijn 34 lentes nog een nieuwkomer in de rallysport. De aannemer maakte pas dit jaar zijn debuut. “Ik heb vroeger zeven jaar autocross gereden en werd tweemaal Belgisch kampioen in mijn klasse”, reageert hij. “Daarna volgden acht sabbatjaren omdat ik beroepshalve als zelfstandige begonnen was. Dit jaar heb ik via Grégoire Coulembier een Ford Fiesta op de kop kunnen tikken en ik maakte enkele maanden geleden mijn debuut in de Rally van Doornik. Alles verliep naar wens tot we op de allerlaatste klassementsproef aan de kant moesten met elektrische problemen. Kortrijk wordt pas mijn tweede rally, maar het grote voordeel is dat we de streek hier goed kennen. Het is dan ook de bedoeling om uit te rijden en heel veel bij te leren. Daarna gaan we de balans opmaken en een programma opstellen voor volgend jaar, waarin we hopen telkens enkele stappen vooruit te zetten en stilaan competitief te worden. Gelukkig heb ik een ervaren copiloot naast mij, zodat we met vertrouwen aan de start komen.”

Georges Vanhoutte is de vroegere copiloot van Renzo Herpoel en kent dus inderdaad het klappen van de zweep. “Ik wil met Kim voortdoen, want ik heb gezien dat hij heel vlot rijdt”, lacht de 32-jarige Georges, die aan ruimdienst doet. “Hij moet uiteraard nog de technische vaardigheden bijschaven, maar hij heeft potentieel. De 6 Uren van Kortrijk vormen geen ideale rally om veel bij te leren, want het slechte weer is een allesbepalende factor en het parcours kan er erg glad bij liggen.”

(Filiep Masselin)