Houdt Roeselare nog van de Omloop van Vlaanderen?

Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

Filiep Masselin vraagt zich af of ze in Roeselare de rally nog wel graag zien komen.

De Omloop van Vlaanderen heeft jaren geopereerd vanuit de Stedelijke Expohallen, de ideale plaats om een rallycentrum op poten te zetten. Maar met de bouw van een nieuw zwembad in 2017 en de wens van de Automobielclub om de rally dichter bij het grote publiek te brengen, werd er dit jaar geopteerd om met de rally naar de stationsbuurt te verhuizen.

Het was vooraf duidelijk gesteld, door alle partijen, dat 2016 een overgangsjaar zou worden ter voorbereiding van 2017 want dan is het verhaal van de Stedelijke Expohallen definitief voorbij. Na overleg met het stadsbestuur, het comité van de centrumstraten en het comité van de stationsbuurt werd al gauw een consensus gevonden en kon de Automobielclub aan het werk. Het nieuwe rallycentrum zou op het vernieuwde Stationsplein gebouwd worden.

We kunnen ons alleen maar de vraag stellen of Roeselare überhaupt nog wel geïnteresseerd is in de rally

Na maanden van hard werk en heel wat voorbereiding leek de Automobielclub klaar om de 57e Conxion Omloop van Vlaanderen een nieuw gezicht te geven. Maar dat was buiten de politieke partijen gerekend. Eén maand voor de rally kwam de melding dat het Stationsplein niet volledig kon gebruikt worden en dat de Automobielclub alleen het gedeelte ‘kort parkeren’ ter beschikking kreeg. Dat was uiteraard een flinke streep door de rekening van de organisatoren. De SP.A wilde immers niet dat de zandbak voor kinderen, door hun toedoen daar geplaatst, plaats moest ruimen voor de rally. In allerijl werden de plannen voor de rally hertekend en kregen we alleen het podium te zien in de stationsbuurt…

Voor de servicezone werd er uitgeweken naar de Trakelweg. Het servicepark vormt normaal het kloppend hart van de rally, maar dat was in deze grijze en grauwe Trakelweg zeker niet het geval. De ellende begon al op donderdag toen de eerste teams aan de Trakelweg toekwamen. “Is dit hier Tsjernobyl?”, vroeg een Nederlands team ons. Door het feit dat de meeste bedrijven langs de Trakelweg nog bereikbaar moesten blijven, konden de op- en afritten niet gebruikt worden en dat maakte dat er heel wat lege plaatsen waren en dat de servicezone hopeloos te klein was. Bij de voorstelling van de rally werd er verteld dat de servicezone slechts op 400 meter van het rallycentrum was, maar we hebben kunnen vaststellen dat sommige teams op anderhalve kilometer van het rallycentrum stonden…

Bij dit alles kunnen we ons alleen maar de vraag stellen of Roeselare überhaupt nog wel geïnteresseerd is in de rally? De opstelling van dit jaar is zeker geen reclame voor de Omloop van Vlaanderen noch voor Roeselare zelf. Dat een invoerder als Skoda, na het behalen van de titel, al snel besliste om Roeselare niet te rijden is niet verwonderlijk. Tijdens de laatst verreden rally van het Belgisch kampioenschap stond Skoda nog op de Grote Markt van Ieper te pronken en dan is het verschil met de Trakelweg te Roeselare, groot, zeer groot.

Hebben we dan Freddy Loix en zijn Skoda Fabia R5 niet gemist in Roeselare? Bijlange niet. De aanwezige World Rally Cars namen het op tegen een meute snelle R5’s en dat leverde een leuke wedstrijd op. We hebben alleen een leuke omkadering gemist.

(FM)