Freddy Loix wint secondenstrijd van Kris Princen

Freddy Loix trok na een minder wedstrijdbegin toch aan het langste eind in Tielt. © Wesley Willaert
Redactie KW

De TAC-Rally in Tielt kende dit jaar een zeer spannend verloop. Er was vanaf de eerste klassementsproef tot de laatste klassementsproef strijd voor de algemene zege, de ereplaatsen, de zege in de M-Cup en de zege in de Ford Pinto Cup.

Vanaf de eerste klassementsproef trok Kris Princen alle registers open en nam hij de leiding. Loix, die geopteerd had voor zachte banden, moest telkens enkele seconden toegeven en keek na de eerste omloop aan tegen een achterstand van twaalf seconden. Na de eerste servicebeurt vertrok Loix met hardere banden en hij beginnen knagen aan zijn achterstand. Door de korte klassementsproeven waren de verschillen nooit groot maar stelselmatig naderde Loix op Princen. Vanaf de tiende snelheidsrit nam hij de leiding over om uiteindelijk met zes seconden voorsprong zijn derde zege op rij te behalen.

Bij de achtervolgers verloren we al snel Claudie Tanghe (van de weg) en kregen we opnieuw een spannende seconden strijd tussen Vincent Verschueren en Kevin Demaerschalk. Verschueren vond moeilijk de juiste afstelling voor zijn Skoda Fabia en moest uiteindelijk vrede nemen met de vierde plaats en dit op luttele drie seconden van Demaerschalk.

De verdere ereplaatsen gingen naar Hans Weijs, Steve Becaert en Bert Coene die niet alleen zevende algemeen werd maar ook de groep N won.

Finale remontes

In de M-Cup was de zege voor Kurt Braeckevelt die tijdens de laatste twee klassementsproeven, in de regen, Franky Boulat nog kon remonteren om uiteindelijk met een halve seconde voorsprong zijn eerste zege van het seizoen te behalen.

Het zelfde scenario kregen we in de Ford Pinto Cup. Kurt Olivier reed gans de rally aan de leiding maar tijdens de natte en laatste klassementsproeven werd hij nog voorbij gesneld door Jeroen Van Wanseele die met vier seconden voorsprong de eerste manche van de Cup won.

Afvallingsrace

Bij de Historics kregen we een echte afvallingsrace te zien. Paul Lietaer was de eerste leider maar moest al snel aan de kant met problemen aan de versnellingsbak terwijl Dirk Vermeirsch de cilinderkoppakking door blies en Pieter-Jan Maeyaert van de weg donderde. Zo kwam de leiding uiteindelijk in handen van Stefaan Stouf die voor de vijfde maal de Historic rally won te Tielt.

In het Criterium verdween de eerste leider, Wim Lootens, al snel van het toneel door problemen met de aandrijving. Philip Lommers nam het commando over en won met achttien seconden voorsprong op Bjorn Renier en Cris Algoedt.

(FM)

De uitslag :

1. Loix – Gitsels Skoda Fabia

2. Princen – Kaspers Peugeot 208

3. Demaerschalk – Eelbode Citroën DS3

4. Verschueren – Hostens Skoda Fabia

5. Weijs – Verbaeten BMW 130i

6. Becaert – Beernaert Mitsubishi Lancer Evo X

7. Coene – Vandemoortele Mitsubishi Lancer Evo X

8. Parmentier – Desmedt Ford Fiesta

9. Braeckevelt – Caytan BMW M3

10. Boulat – De Busser BMW M3Criterium :

Lommers – Michiels BMW M3

Renier – Logghe Renault Clio

Algoedt – Bultynck BMW M1

Alliet – Cnudde BMW E30

Hoorne – Pittellioen BMW E30