De Britse invasie in Ieper

Martin McCormack komt voor de derde maal aan de start in Ieper. © (Foto DM)
Redactie KW

Toen men bij Superstage besliste om niet langer in zee te gaan met het Europees kampioenschap van de FIA had Alain Penasse natuurlijk al een stok achter de deur. Hij was al in ver gevorderde onderhandelingen met de RAC, de Britse federatie die op zoek was naar een buitenlandse rally met de nodige uitstraling om hun kampioenschap meer aanschijn te geven. Komt de verwachte Britse invasie er en is er voldoende kwaliteit bij die piloten om de Belgen het vuur aan de schenen te leggen?

De Ypres Rally is voor de deelnemers aan het Britse kampioenschap de vierde wedstrijd op een totaal van zeven. Momenteel staan er 13 Britse R5’s op de deelnemerslijst en dat is een opsteker van formaat, want alle tenoren van het kampioenschap tekenen present.

Fredrik Ahlin komt als leider naar Ieper. De 26-jarige Zweed was in het verleden geen hoogvlieger, maar sinds zijn overstap van Ford naar Skoda lijkt het te lukken. Hij won de eerste twee wedstrijden met gemak en stond ook aan de leiding in de derde wedstrijd toen hij aan de kant moest met een defecte radiator op de allerlaatste proef.

Osian Pryce staat momenteel tweede in het kampioenschap en het 24-jarige Britse talent hoopt de titel binnen te halen met zijn regelmaat. Hij werd al twee maal tweede en één maal derde en rekent op een ereplaats in Ieper met zijn betrouwbare Ford Fiesta.

David Bogie was het seizoen begonnen met een nul score, maar dankzij een vierde plaats in de Pirelli Rally en een overwinning, onlangs, in zijn thuisrally is hij opgeklommen naar de derde plaats in de tussenstand. De Schot mist wel de nodige ervaring op asfalt om het zijn concurrenten lastig te maken.

Oude bekende

Martin McCormack is bij ons de meest bekende naam, want hij komt al voor de derde maal aan de start in Ieper. Twee jaar terug werd hij knap achtste algemeen zodat hij een zekere voorsprong heeft, wat parcourskennis betreft, ten opzichte van zijn rivalen. De Noord-Ier moet in Ieper goed scoren wil hij nog een kans maken in de titelstrijd en dat zien we wel gebeuren.

De Ier Keith Cronin is de meest succesvolle piloot van het Britse kampioenschap. De 30-jarige piloot heeft immers al drie maal de Britse titel gewonnen (2009, 2010 en 2012, red.) en probeerde het daarna in het wereldkampioenschap. Die overstap bleek echter te groot en de Ier opteerde dit jaar opnieuw voor het Britse kampioenschap. Ondanks het feit dat hij over een officiële Ford Fiesta R5 beschikt, bleven de resultaten beneden de verwachtingen. Met twee vierde plaatsen blijft hij steken op een vijfde plaats in de tussenstand. Cronin is wel van plan te scoren in Ieper en neemt daarom ook al deel aan de Rally van Wervik om kennis te maken met de typische asfaltwegen in West-Vlaanderen.

Tom Cave tenslotte is evenmin een onbekende in Ieper. De roodharige piloot was al te gast in Ieper in 2010 als officiële piloot van Proton. Hij moest al vroeg aan de kant met een afgebroken wiel en dat typeert zowat de carrière van Tom Cave. Hij kan geen regelmaat leggen in zijn prestaties en wisselt knappe resultaten af met tegenvallende prestaties. Dit jaar is het niet anders. Hij begon het kampioenschap aan het stuur van een Ford Fiesta R5 en behaalde een mooie tweede plaats. Daarna stapte hij over naar een Hyundai i20 R5, maar kende al twee keer pech. In de Pirelli Rally brak de vering en in de Scottish Rally brak er een wiel af. Indien Cave nog aanspraak wil maken op de Britse titel, dan moet hij in Ieper dringend punten pakken en dat wordt zeker geen gemakkelijke opgave.