Boudewijn Baertsoen verkozen tot voorzitter autosportfederatie

Volgens Boudewijn Baertsoen heeft de rally nog een toekomst. © DDM
Redactie KW

Boudewijn Baertsoen is het nieuwe gezicht van de TAC Rally. Op 31 mei werd Boudewijn verkozen tot voorzitter van de Vlaamse Autosportfederatie, afgekort VAS.

Boudewijn, met welke andere sportbond kunnen we de Vlaamse Autosportfederatie vergelijken?

“Je kan het vergelijken met de Vlaamse volleybalbond of met Wielerbond Vlaanderen.”

Was het voorzitterschap een ambitie en hoe kwam men bij jou terecht?

“Mijn ambitie was het zeker niet. In de autosport ben ik echter goed bekend. Half werk is ook niet aan mij besteed en door de organisatie van de TAC Rally weet men dat bij de federatie. Door die redenen werd het voorzitterschap mij voorgesteld en heb ik de functie ook aanvaard.”

Wat houdt de functie precies in en zie je bepaalde werkpunten of doelstellingen?

“De voorzitter vertegenwoordigt de federatie en de sport bij de overheden. De Vlaamse Autosportfederatie bestaat uit zes takken waar de rallysport er één van is. Een voorzitter vertegenwoordigt alle takken. Mijn eerste werkpunt is dan ook om zoveel mogelijk organisaties te bezoeken en na te gaan wat er leeft en welke noden er spelen. Doelstellingen leg ik mezelf niet op, de federatie geeft me de tijd om geleidelijk aan te groeien.”

“De autosportmicrobe is eerder per toeval bij me ingeslopen”

Uit de cijfers van de VAS blijkt dat de rallysport vooral populair is bij ons in West-Vlaanderen. Heeft dat specifieke redenen?

“De federatie herbergt zo’n 2.500 tot 3.000 leden, waarvan 1.250 licentiehouders of deelnemers. Bijna de helft van die licentiehouders bevinden zich inderdaad in West-Vlaanderen. Bij ons zijn er meer rally’s dan in bijvoorbeeld Antwerpen en dus hebben we meer licentiehouders. In West-Vlaanderen mogen we ook rekenen op een vast publiek en enthousiaste deelnemers.”

Is de nieuwe functie combineerbaar met de organisatie van de TAC Rally?

“Ik blijf mijn coördinerende rol vervullen. De organisatie van de TAC Rally is echt een geoliede machine. Alle medewerkers weten precies wat er van hen verwacht wordt. Mij kost het enkel nog wat extra weekends, ook al zijn er maar 52 zijn in een jaar. Daarnaast dien ik vanaf nu twee gezichten te laten zien, tijdens de TAC als TAC-secretaris, tijdens de andere activiteiten als VAS-voorzitter.”

Hoeveel uren spendeer je als secretaris aan de TAC Rally?

“Reken op een tiental uur per week zonder de weekends. Een tweetal maand voor de TAC Rally mag dat cijfer verdubbeld worden. Tijdens de weekends helpen we ook mee met andere rally-organisatoren. De organisatie van een rally kost enorm veel mankracht, waardoor andere organisaties bij elkaar in de bres springen en concurrentie onder de organisatoren verdwenen is.”

“Ik zal hout vasthouden, maar de laatste jaren kende de rally geen zware ongevallen meer”

Hoe is de autosportmicrobe er bij jou ingeslopen?

“Heel toevallig eigenlijk. Begin de jaren tachtig was ik trainer van de waterpolo en de zwemclub. Om de club te ondersteunen en wat geld in de clubkas wat te vullen, hielpen we mee met de toegangsposten van de TAC Rally. Midden de jaren tachtig stopte de toenmalige verantwoordelijke van die toegangsposten, waardoor ik in de functie gerold ben.”

Volg je de waterpolo of het zwemmen nog?

“Vanop verre afstand. Mijn oude liefde is dus letterlijk verwaterd.”

Heeft de rally toekomst? Ik denk aan de alsmaar scherper wordende veiligheid.

“Hout vasthouden, maar de laatste jaren kende de rally geen zware ongevallen meer. De wet Peeters lijnt de veiligheidsmaatregelen duidelijk af, waardoor de veiligheid sterk verbeterd is. Ook de opleidingen kenden een kwaliteitsinjectie. In beide zaken speelde mijn voorganger Daniel Verschaeve een belangrijke rol. Dus om op je vraag te antwoorden: de rally heeft zeker toekomst.”

Blijft de rally op de openbare weg plaatsvinden of verschuift de sport binnen enkele jaren naar afgesloten circuits?

“Een circuit voor rallypiloten zou geen meerwaarde betekenen, integendeel. We moeten ervoor strijden om de rally op de openbare weg te houden.”

“De mensen overtuigen van jouw visie is niet de oplossing. Een diplomatisch compromis wel”

De laatste jaren is het opvallend dat de rally in een positiever licht geplaatst wordt. Waar je vroeger kritiek hoorde van niet-autosportfanaten is het gevloek gaan liggen en is men als Tieltenaar eerder trots op een organisatie als de TAC. Waar ligt dat aan denk je?

“Als organisatie doen we er alles aan om de mensen die langs het parcours wonen tijdig te informeren en te betrekken bij de organisatie. Dat is waarschijnlijk één van de sleutels naar dit positief verhaal.”

Wat neem je mee vanuit je professionele leven naar de rol als voorzitter en gewoon in het leven?

“Als politiecommissaris zet ik natuurlijk extra in op veiligheid. Zowel in een organisatie als in het leven moet je met mensen werken. Sturing en diplomatie zijn dan ook de codewoorden, maar niet zonder te luisteren naar wat er leeft. De mensen overtuigen van jouw visie is niet de oplossing. Een diplomatisch compromis waar iedereen zich in kan vinden is dat wel.”

Door Dieter Desmet