Andy Lefevere wint op overtuigende wijze ORC Rally

Redactie KW

De negende editie van de ORC Rally was in niets te vergelijken met de editie van vorig jaar. Vorig jaar baadde Oostrozebeke in de zon terwijl we dit jaar vanaf de eerste klassementsproef geconfronteerd werden met regen en wind.

De strijd voor de overwinning werd vorig jaar slechts op de laatste klassementsproef beslecht en toen won Patrick Snijers met één luttele seconde het pleit van Andy Lefevere. Dit jaar stond er geen maat op Andy Lefevere, die de rally van start tot aankomst domineerde en met meer dan een halve minuut voorsprong won.

Twee kandidaat-winnaars

Vanaf de eerste klassementsproef werd het duidelijk dat er slechts twee kandidaat-winnaars waren : Andy Lefevere, die als snelle starter onmiddellijk de leiding nam en Paul Lietaer die in laatste instantie beslist had om met zijn Subaru Impreza WRC van start te gaan. Op de korte snelheidsritten van Hulste en Wielsbeke kon Lietaer nog de schade beperken, maar het was vooral op de langere klassementsproef van De Ginste dat Andy Lefevere telkens het verschil maakte. Na drie omlopen had Andy Lefevere al driekwart minuut voorsprong en kon hij tijdens de laatste omloop de rally controleren. De autohandelaar uit Staden won voor de eerste maal in zijn carrière de ORC Rally en behaalde tevens zijn tweede zege op rij (hij won enkele weken terug al de Rallysprint van de Monteberg). Paul Lietaer kon vrede nemen met zijn tweede plaats en kijkt nu vooral uit naar het debuut van zijn nieuwe Subaru Legacy.

De Franse Belg Victorien Heuninck werd knap derde en dit voor zijn debuut met de Mitsubishi Lancer Evo 9. De vierde plaats was voor Bert Coene die een knappe remonte maakte na een alweer te trage start terwijl Steve Bécaert met zijn vijfde plaats bewees dat hij stilaan zijn nieuwe Mitsubishi Lancer Evo X onder de knie heeft.

Foutje bij de eindafrekening

Na de prijsuitreiking van de ORC Rally stelde men in de rekenkamer overigens nog vast dat er bij een groot aantal Historic deelnemers iets niet klopte met hun tijdsboekje. Na controle bleek dat heel wat koplopers vijf minuten te vroeg hadden ingeklokt. Die straftijd was nog niet opgenomen in de voorlopige uitslag, zodat ter elfder ure de uitslag nog aangepast werd.

Door die straftijd zakt Wim De Cock van de zesde plaats algemeen naar de 32e plaats en Maeyaert van de veertiende naar de 48e plaats.

De overwinning bij de Historics gaat uiteindelijk naar het duo Kerckhof-Dejonghe ( BMW 323 ) die tevens veertiende algemeen worden. Wim De Cock eindigt als zevende bij de Historics en Maeyaert als vijftiende.

Rallypiloot ramt gevel

Een rallywagen knalde in Sint-Baafs-Vijve tegen een gevel.
Een rallywagen knalde in Sint-Baafs-Vijve tegen een gevel.© NSK

De proef van zondagavond werd wel stilgelegd door een ongeval. In een bocht langs de Heirweg in Sint-Baafs-Vijve zagen enkele toeschouwers een wagen slippen. De Franse rallypiloot kwam 200 meter verder tegen de gevel van een bijgebouw terecht. De gevel vertoonde twee grote barsten en ook een omheining en enkele paletten bouwstenen deelden in de klap. De rally werd onderbroken om de hulpdiensten de mogelijkheid te geven om het gebouw te komen stutten. Iedereen kwam er met de schrik vanaf. De organisatie besliste om de proef niet meer te hervatten na het ongeval.

Uitslag

1. Lefevere-Noppe Mitsubishi Lancer Evo X, 2. Lietaer-Debaeke Subaru Impreza WRC, 3.Heuninck-Geerlandt Mitsubishi Lancer Evo 9, 4.Coene-De Duytsche Mitsubishi Lancer Evo X, 5.Bécaert-Caytan Mitsubishi Lancer Evo X, 6.De Cock-De Meyere Porsche 911, 7.Vandenberghe-Loyson BMW 130i, 8.Braeckevelt-Messelis BMW M3, 9.Taveirne-Florissoone Mitsubishi Lancer Evo 9 en 10. Lootens-Minne BMW M3.

(FM – foto DM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier